Glade fjes hopper fra lapp til lapp, teller på fingrene og regner høyt for seg sjøl. Pugging i klasserommet står i stor kontrast til elevene som fyker rundt på kryss og tvers i gymsalen. Det er intenst, men også en uvanlig stille gymtime. Gangetabellen krever sitt av 5.klassingene ved Stordal skule.

Mangler variasjon

Lilleng har mange år bak seg som lærer på forskjellige klassetrinn, og er bekymret for at teorien tar for stor plass i skolehverdagen.

– Vi svikter elevene hvis vi ikke klarer å tilpasse undervisninga. Så hvorfor går vi mer og mer vekk fra den praktiske tilnærminga når elevene begynner på mellomtrinnet?

Nå har han gjennom ei semesteroppgave ved Høgskulen i Volda fått klare svar på at læring gjenom fysisk aktivitet gir klart bedre resultater for mange elever. Spesielt guttene.

Overrasket

– Jeg hadde forventet at guttene skulle gjøre det bedre, men jeg er veldig overrasket over at resultatene ble så tydelige, sier Lilleng.

Alle gruppene forbedret seg i testperioden. Elevene som hadde praktisk matte aller mest. Jentene hadde høyest score, men guttene forbedret resultatene sine klart mest etter matte-gymmen. En av testgruppene halverte feilene sine fra første til andre prøve i gangetabellen.

– Resultatene er tankevekkende. Det er litt vondt å se. Jeg har nok gjort noen feil opp gjennom årene, innrømmer Christian.

Traff blink

Men nå gleder han seg over resultatene i semesteroppgaven, og bobler over med ideer til å ta teoriundervisningen ut i flere praktiske oppgaver.

– Det er ingen som taper på praktisk undervisning, men det er mange elever som vinner.

– I en klasse på tretti elever, kan vi ikke ha tilpasset undervisning til hver enkelt elev. Men hvis vi varierer nok, så vi alle ha muligheten til å lære på sine premisser, og vi treffer flere. Og med denne testen føler jeg at jeg har truffet, konstaterer han.

Regneiver

I gymsalen svir melkesyra i beina og hjernen går på høygir. Hoderegning er krevende nok, og her skal det spurtes samtidig. Beina går av og til fortere enn hodet. Eleven står og tripper foran svartavla. Men ingen får springe videre før rett svar er avgitt. Motivasjon og vinnerlyst løser regnestykkene, for ingen vil seg.

Tvillingene Mats og Malene Olsen Almås stråler etter gymtimen med mattevri.

– Det var gøy! Og litt vanskelig. Og stafetten med gange-oppgavene var best, sier Mats og Malene.

Men når det kommer til pugging er ikke tvillingene helt enige.

– Jeg tror jeg lærer mer ved å pugge i klasserommet, sier Malene. Mens Mats helt klart sverger til mer mattegym.

Konsentrasjon

For lærer Christian Holstad Lilleng er det ikke bare testresultatene som gleder. I den praktiske gymtimen er det så mye mer enn teorien som læres.

–Elevene snakker sammen, hjelper hverandre og ser at samarbeid kommer alle til gode. Elevene får flere repetisjoner og det beste av alt, mange elever fikk mer motivasjon til å pugge og gjøre mer lekser.

– Hvem vil vel ikke vinne stafetten i neste gangegym, ler Christian Holstad Lilleng.

Økt motivasjon hos både elever og lærer, teller som pluss i prosjekt matte-gym. Sammen med mange repetisjoner og stor entusiasme bidrar det til bedre læring. Mali Øie Mathisen har akkurat plukket opp en oppgavelapp og spurter mot svar-plakaten.
Telle, tenke, løpe, hoppe. Det er mye som skal koordineres når matteoppgaver skal løses samtidig med fysysik aktivitet. Malene Olsen Almås og Mali Øie Mathisen viser fram svaret på ei oppgave.
Hvorfor slutter vi å ha praksis før teorien, som jo er kjent småskolepedagogikk, undrer Christian Holstad Lilleng. I sin semesteroppgave har han bevist at praktisk innlæring er mer effektivt.