- Ja, det tror jeg stemmer godt, nikker Chris Gati.

- Det er jo en stor dag for oss begge, og jeg vil gjerne vise at jeg er engasjert.

På jakt etter antrekk

Sammen med sin kommende kone Karoline Hole Fløtre var han søndag på brudemesse i Ålesund, hvor de blant annet lot seg inspirere av dekorasjoner og antrekk til ham.

- Vi har planlagt en god del, men noen detaljer gjenstår. Chris er engasjert i det meste, men kanskje ikke så mye kake og blomsterdekorasjoner, ler Karoline.

Selv om hun anser det som en selvfølge, setter hun stor pris på at forloveden er med på messa. Slik har det ikke alltid vært, forteller arrangør Janne Halkjelsvik.

- Vi arrangerte første messe i 2001, og da var det nesten bare kommende bruder med venninner, søstre, mødre og svigermødre. I år er det faktisk overtall av menn som har meldt seg på brudeparkonkurransen, forteller Halkjelsvik.

150 par

Navnet på messa, "Brud Ålesund", antyder i seg sjøl at dette er noe forbeholdt den kvinnelige parten av det kommende ekteparet.

- Det er det altså ikke, og blant de 150 påmeldte parene er det veldig mange som kommer både han og henne. Jeg har en teori om at fordi brudeparet i større grad enn tidligere legger ramma rundt bryllupet, der det før var bruda og hennes familie som hadde regien, gjør at paret samarbeider og er kreative sammen, sier Janne Halkjelsvik.

Karoline Hole Fløtre og Chris Gati tror det kan ha med utforminga av bryllupet som en sosial sammenkomst å gjøre at engasjementet er like stort fra begge parters side.

- Vi skal gifte oss i Borgundkirka med gjester fra USA og Fredrikstad, og festen skal vi ha på Sangens hus. Vi vil ha et tradisjonelt bryllup, men samtidig personlig og med fokus på at gjestene skal få se flott sunnmørsnatur. Det blir jo en stor fest for oss begge, sier det aktive og friluftsglade paret.

Tror på internett

Også Jørn Rønstad hos klesforhandleren Dale man + woman er glad for å se flere menn engasjert i bryllupsforberedelsene.

- Det blir stadig mer fokus på herre, selv om bryllupsmoten nok er ganske konstant for både kvinne og mann. Mitt inntrykk er at mennene tar mer initiativ og opptatt av bryllupets helhet, sier Rønstad.

Han mener det har skjedd en tydelig endring bare de siste årene, og at internett og sosiale medier kan være delvis grunn til det. Da trenger man ikke sitte og bla i bryllupskataloger for å få inspirasjon og ideer.

- For tre år siden var det langt færre menn her. Nå får alle input via sosiale medier uten egentlig å be om det, og da blir det enklere å la seg inspirere og bli mer bevisst, tror han.