- Vi fikk en henvendelse fra Utlendingsdirektoratet for ei uke siden om dette, men vi har rett og slett ikke ledig kai til formålet. Den siste tida har vi holdt på med kabalen til jul og alle fiskebåtene som kommer inn. I tillegg til disse ligger i alt 16 offshoreskip i opplag rundt om i havnene våre. På andre sida av nyttår - i februar, starter cruisesesongen, sier havnefogd Birger Flem til Smp.no. Ifølge havnefogden var skipet anslått å kunne være rundt 170 meter langt.

- Det er ikke vond vilje fra vår side. Hadde vi hatt plass hadde vi sjølsagt gitt et anna signal, men vi får det bare ikke til å gå opp, understreker Flem.

Anbudskonkurranse

Forespørselen fra Utlendingsdirektoratet (UDI) om muligheten for å huse et flytende akuttmottak har samme bakgrunn som ønsket om å etablere akuttmottak i Sparebanken Møre Arena: Den store økninga i asylankomster til Norge, som UDI nå definerer som ei krise. Forespørselen - i form av et brev, er sendt til i alt 44 kystkommuner, i Møre og Romsdal også til Molde og Kristiansund. Skipene er anslått å kunne bli liggende i inntil seks måneder.

Les også: Trenger mer tid for bestemme seg i forhold til asylmottak

11. november la UDI ut en anbudskonkurranse på levering av slike skip, på Doffin (Database for offentlige innkjøp). Fristen for denne gikk ut onsdag klokka 15. Tilbyderne kunne både levere anbud på utleie av flotell, men i tillegg også på drifting. I anbudet heter det at maks antall leverandører er ti, at rammeavtalen har en varighet på ett år, og at anslått samlet verdi i løpet av hele rammeavtalens varighet anslås til mellom 50 og 100 millioner kroner.

- I alt kom det inn 27 tilbud i konkurransen, og vi er nå i ferd med å se på disse for vurdere hva vi skal gå videre med, sier seniorrådgiver Therese Bergwitz-Larsen ved kommunikasjonsstaben til UDI.

- UDI ønsker i utgangspunktet totalleveranser, det vi si tilbud som inkluderer senger og bevertningstilbud, drift, inkludert utgifter til blant anna leie av kaiplass, havneavgift og nødvendig sikkerhet, heter det i forespørselen til kystkommunene.

Cruiseskip med i konkurransen

Blant de som konkurrerer er ei gruppering som heter Bofartøy AS.

- Gruppa består av fire firmaer, men jeg ønsker ikke å gå inn på navn på de andre nå, sier Ole Kristian Syversen. Selv er han daglig leder for Syversens Service, som driver med teknisk rådgivning.

- Vi har levert inn et tilbud på ett skip, med mulighet for flere. Det konkrete skipet – et cruiseskip som går i drift i Middelhavet, har kapasitet til 928 passasjerer. I går var det i havn i Pireus i Hellas, forteller han, men vil heller ikke ut med navn på skipet.

- For å tilfredsstille kravene må det være operative skip dette. Det skipet vi konkurrerer med har et mannskap på 99 når det ligger til kai, sier han – og opplyser at han, i tilknytning til anbudskonkurransen, har henvendt seg til 28 havner, Ålesund inklusive.

Les også: - Bruk båter i opplag til flyktninger

- Utelukker ikke offshorefartøy

Kirsti Dale (V) gikk torsdag ut med ei utfordring til supplyrederne om å bruke båter i opplag til flyktninger. I saka kom hun også inn på store passasjerskip, og viste blant anna til Tromsø, som har sagt ja på den forespørselen fra UDI som Ålesund nå sier nei til.

- Jeg var ikke kjent med at Ålesund har sagt nei, men det utelukker ikke nødvendigvis offshorefartøyene, sier hun i en tilleggskommentar.

Gjør som over 23.000 andre - følg smp.no på Facebook!