Til morgendagens formannskapsmøte i Ålesund kommer rådmann Jarle Bjørn Hanken med en rekke kuttforslag fordi Ålesund kommune i de nærmeste årene må dekke inn et samlet underskudd på ca. 78 millioner fra 2011-2013.

I tillegg viser de første prognosene for 2014 at kommunen kan gå på et nytt underskudd, kanskje opp i 87 millioner kroner.

I juni blir det lagt fram ny sak hvor investeringene i 2015-2017 blir vurdert.

Kuttforslag

Deler av Kolvikbakkens rehabiliteringsplaner kan bli utsatt. Allerede i år kan brannvesenet miste 13,5 millioner til investeringer. Det anbefales å stryke 3,8 millioner til kirkegårder. Angående Osane Idrettshall kan reguleringsarbeidet sluttføres, men det blir påpekt at det ikke medfører problemer å utsette videre prosjektering og gjennomføring. Avsatte midler til kjøp av boliger for flyktninger og vanskeligstilte kan reduseres eller utgå.

Dette er noen av sakene som skal opp til politisk behandling i morgen.

Kutt i skole og barnehage

I barnehagene kan resultatet bli sammenslåinger og redusert bemanning, eller privatisering av kommunale barnehager.

Innenfor skole er det bare mulig å spare på lønnsutgifter, og da må man vurdere muligheten for lavere bemanning også her. Både timebruk til ordinær undervisning og spesialundervisning må gjennomgås. Endringer av skolegrenser og ny gjennomgang av skolestrukturen er også aktuelt. Voksenopplæringen og hjemmetjenestene kan få reduserte tjenester og på sykehjemmene foreslås det å se på alternative turnusordninger.

På kulturfronten er det også planlagt brukt for mye. Her kan det ikke brukes mer enn budsjettert, og derfor kan det bli et dårligere tilbud.

Ei arbeidsgruppe er i gang med å vurdere behov for endringer i kommunens organisasjonsstruktur. De ser på om det er mulig å hente ut gevinster på billigere og mer effektiv drift.

Etter det Sunnmørsposten erfarer er Ålesund kommune avhengig av et ekstraordinært utbytte fra aksjene i Tafjord Kraft. Dette hvis inntektene skal på nivå med budsjett.

Sprenger budsjettet i 2014

Prognosene viser et merforbruk innenfor interne tjenester, skoler og SFO, hjemmetjenester, sykehjem, helse- og sosialtjenester og kultur. De største avvikene er innefor "interne tjenester og overføringer" og "skatt, finans og rammetilskudd" med henholdsvis 31,9 og 28,8 millioner kroner.

- Dårligere skatteinngang enn budsjettert er hovedforklaringen på avviket innenfor skatt, finans og rammetilskudd, skriver rådmann Jarle Bjørn Hanken.

Ifølge Hanken er det vanskelig å hente ut nye effekter i allerede kuttede budsjettrammer for 2014.

Rådmannen ser derfor ikke andre muligheter enn å se konkret på tjenestene som kommunen gir til sine innbyggere.

Nådeløse signaler

Det blir nemlig en langt tøffere hverdag som ROBEK-kommune, hvor alle låneopptak til nye investeringer må godkjennes av Fylkesmannen.

Og signalene fra Fylkesmannen er nådeløse overfor Ålesund:

- Om kommunen ikke klarer å betale ned underskudd i tråd med nedbetalingsplanen, vil lånerammen bli strammet ytterligere inn. Vedtatte investeringsnivå i økonomiplanen er for høyt i forhold til dette. Kommunen bør være forsiktig med å starte opp nye investeringer, har Ålesund og rådmann Jarle Bjørn Hanken fått klar beskjed om.

Økt eiendomsskatt?

Ifølge rådmannen har kommunene de siste årene blitt pålagt nye oppgaver som har slått negativt ut. Etter 2014 kan akkumulert underskudd være på omkring 120 millioner kroner. For å nedbetale underskudd, kompensere for bortfall av skatteinntekter, utbytte, og kostnader til private barnehager, er det flere mulige strategier, ifølge Hanken:

- En kan øke inntektene (les økt eiendomsskatt), en kan kutte kommunale utgifter eller legge til grunn en strategi som kombinerer de to foregående virkemidlene, skriver han.

For å øke inntektene, kan eiendomsskatten økes med om lag 80 millioner kroner per år i perioden 2015-2017, hvis man går for det.

Vil ikke bruke ostehøvelen

- Å bruke "ostehøvelmetoden" på de kommunale budsjettene mener rådmannen ikke er en god vei å gå. Da bør en heller legge om eller legge helt ned ulike kommunale tjenestetilbud. Rådmannen er av den oppfatning at en kombinasjon av økt eiendomsskatt og ulike kostnadsreduserende tiltak er den mest realistiske strategien. Rådmannen mener at økt eiendomsskatt bør være et vesentlig virkemiddel i en slik strategi, avslutter Hanken.

Saken om budsjettkontroll skal først opp i formannskapet, så i bystyret.

Kutt:

  • Det anbefales å stryke 3,8 millioner til kirkegårder

  • Det foreslås å redusere Ålesund kommunale Eiendom KF sitt investeringsbudsjett med 35,5 millioner kroner

  • Kolvikbakken: Her vil man rehabilitere vestfasaden og innvendige endringer dette medfører. Men resten av prosjektet kan utsettes uten økonomiske eller kontraktsmessige konsekvenser, hevder rådmannen.

  • Osane idrettshall: Reguleringsarbeidet bør sluttføres. - Det medfører ikke problemer å utsette videre prosjektering og gjennomføring.

  • Sentralkjøkken-tilbygg: Utsettelse av prosjektet vil ikke ha økonomiske eller kontraktsmessige konsekvenser, men vil selvsagt medføre at driften fremdeles vil foregå i lokaler som ikke er godkjente.

  • Rehabilitering av skoler, barnehager, og øvrige kommunale bygg: Kontraktsmessig ingen problemer med å stoppe de planlagte tiltakene, men følgene vil i noen tilfeller være alvorlige.

  • Kjøp av boliger (flyktninger og vanskeligstilte): Vedtatt beløp kan reduseres eller utgå. Rådmannen mener likevel at det må opprettholdes investeringsrammer slik at kommunen kan bosette flyktninger, og kjøp av boliger vil i hovedsak finansieres av eksterne husleieinntekter.

  • Ålesund Brannvesen KF: Generell investeringsramme på 13,5 millioner kroner strykes.