Siden juni i fjor er de undersjøiske tunnelene ut fra Ålesund blitt stengt minst 40 ganger.

Bilberging er årsaken som peker seg ut som den klart hyppigste. Hele 25 ganger er Ellingsøytunnelen, Valderøytunnelene - eller begge to - vært stengt på grunn av kjøretøy som av en eller annen grunn er til hinder eller risiko for trafikken det siste året.

  • Antall ganger Ålesundtunnelene har vært stengt siste året m/årsakBilberging - 25  Vedlikehold/dekkelegging - 6 Opprydning/gjenstand i vegbanen - 3 Brann - 2Trafikkuhell - 2Dyr i vegen - 1Ikke oppgitt årsak - 1

Vårboom

Ofte oppstår behovet for bilberging ved at bilister kjører tanken tom for drivstoff, men verken politiet eller vegvesenet har statistikk over slikt. Seksjonsleder Ole Jan Tønnesen i Statens vegvesen mener likevel tallene gir grunnlag for å ta bilistene i skole.

– Når seks av ti stengninger skyldes bilberging, så er det er sterk indikasjon på at trafikantene må ta et økt ansvar. Vi vil oppfordre trafikantene til å sørge for at det er drivstoff på bilen, og at den er i slik teknisk stand at den faktiske kommer seg gjennom tunnelene, sier Tønnesen.

Ber inn til møte

Stengte tunneler skaper frustrasjon for trafikanter som til stadighet møter køer foran tunnelåpningene. Vegvesenet vil nå invitere politiet og bilbergingsselskapene til et møte om de mange tunnelstengingene.

– For vegvesenet er det interessant å få vite mer om årsakssammenhengene, påpeker Tønnesen.

– Trafikkfarlig

På grunn av utformingen av tunnelene med solid stigning og svinger, blir resultatet ofte at bilistene møter stengte tunneler om det oppstår en situasjon. Erfaringsmessig hoper i tillegg trafikken seg ofte raskt opp mellom tunnelene, slik at det gjerne er begge tunnelene som stenges.

– Bilister som stopper eller personer som oppholder seg i tunnelene, utgjør en potensiell fare som vi må håndtere – ofte ved hjelp av å stenge. Det er prisen vi må betale for å ivareta både trafikanten selv, og de andre som er på vegen. Vi må la folks sikkerhet går foran hensynet til framkommelighet.

Vil ha overvåking

Tønnesen legger ikke skjul på at vegvesenet ønsker seg bedre kontroll på strekningene. Øverst på ønskelista står et videoovervåkingssystem, som kunne gitt Vegtrafikksentralen i Trondheim raskere og bedre oversikt når noe skjer.

– Vi har for eksempel installert et slikt system på E39 mellom Trondheim og Orkdal. Det fungerer slik at et kjøretøy som stanser blir registrert og operatøren på vegtrafikksentralen blir varslet, forteller seksjonslederen.

En annen løsning som kunne bidratt til å lette trafikkavviklingen når noe skjer, er lystavler hvor man kunne informert bilistene på ulike steder.

Krever investeringer

– Det står på ønskelista vår, men samtidig er det et spørsmål om penger som ikke er bevilget per i dag. Slike løsninger vil innebære millioninvesteringer, påpeker han.

Tiltak med å minne bilister om å fylle på tanken, før de kjører ned i tunnelene, har han imidlertid liten tro på.

– Bilistene må faktisk ta ansvar for sin egen framkommelighet og sikkerhet. Så skal vi ta vårt ansvar med vegen, sier Tønnesen.