Dette er en signalkontrakt som blir lagt merke til internasjonalt.

Bedrifta vant anbudet med Statoil i hard konkurranse med store, internasjonale aktører.

De skal begynne å levere i 2017.

– Det har vært en lang prosess. Men så er også kontrakten relativt omfattende med 7.500 «bits and pieces», opplyser Storhaug Dahl.

Survitec Norway AS har også fått opsjon på tre like store kontrakter til på Johan Sverdrup-feltet.

Krevende runde

– Grunnen til at anbudsrunden er så krevende er oljeselskapenes strenge og ufravikelige krav til dokumentasjon, og Statoil har en egen struktur for dette. Alt må være sertifisert og godkjent. Slik må det også være når en ser på hvor ekstremt mye som skal om bord på en plattform. Rapporteringsbehovet er stort. Det er forståelig ut ifra fokus på sikkerheten, sier Storhaug Dahl.

– Når vi får tildelt en slik kontrakt, velger vi å se det som en anerkjennelse av det vi har gjort tidligere, sier hun.

Konkurransefortrinn

– Når vi gikk seirende ut av anbudsrunden kan det henge sammen med vektig av pris, men også fokus på bransjer som er stabile, og der dokumentasjonskunnskap og historikk er vesentlige faktorer, mener salgs- og markedssjef Bjørn Nogva.

– At vi evner å fullføre så omfattende prosjekter er noe av vårt konkurransefortrinn, tilføyer selger Linda Rørvik.

40 millioner kroner

Kontrakten med Statoil bidrar til den store ordretilgang de siste tre månedene på til sammen 40 millioner kroner.

Men Statoil-kontrakten er imidlertid ikke selskapets største enkeltkontrakt.

Ålesundsbedrifta har flere større kontrakter innenfor service og vedlikehold.

Survitec Norway har inngått kontrakter om å levere evakueringssystemutstyr til 11 fartøy samt en gangveg til Havforskningsinstituttets nye forskningsfartøy, Dr. Fridtjof Nansen.

Passasjerfartøy

Tre av fartøyene er ferjer som er under bygging for et norsk rederi, fire skal til et rederi i Estland og i tillegg skal Survitec Norway levere til en minicruiseferje som skal oppgraderes i Spania.

Videre har de kontrakt for å levere slike system til tre fartøy som skal bygges av et tyrkisk rederi.

Bedrifta har fått leieavtaler for standard flåter med REMOffshore.

De skal også utruste superyachten som nå bygges hos Kleven, samt utruste to DOF-fartøy som bygges ved Vard Søviknes.

I tillegg til alt dette har de omfattende servicevirksomhet knyttet spesielt til evakueringssystemer, men også til standard flåter, drakter, vester, MOB-båter og annet maritimt sikkerhetsutstyr.

Oljebransjen

Survitec Norway AS er leverandør av maritimt brann-, rednings- og sikkerhetsutstyr.

Mange kjenner bedrifta som tidligere Brudes Safety AS eller i utgangspunktet; Koppernæs AS, som leverte sin første pakke med sikkerhetsutstyr til Gullfaks A i 1986.

Siden har det blitt levert brann-, rednings- og sikkerhetsutstyr til relativt mange offshoreprosjekt, også til Ormen Lange anlegget på Aukra.

De gullkantede kontraktene de siste par månedene gjør at ålesundsbedrifta kan se framtiden lyst i møte.

Survitec Norway AS har en omsetning på 120 millioner kroner i året.

Survitec Norway AS har totalt 51 ansatte i Norge. I Ålesund er det administrasjon, salg og teknisk avdeling – i tillegg til landets største servicestasjon for maritimt redningsutstyr.

Ved kontorene i Bergen og Stokmarknes er det ren servicevirksomhet. Samt fem ansatte i Sverige.

Totalt har Survitec Group over 2.200 ansatte globalt.

<strong>Johan Sverdrup:</strong> Feltet ligger 140 km vest for Stavanger. Vanndybden er 110–120 meter, reservoaret ligger på ca. 1.900 meter. Første fase skal bygges ut med fire installasjoner. Illustrasjon: Statoil.