Lerøy-tråleren «Kongsfjord» avbrøt umiddelbart fisket og gikk til land i Hammerfest da de forrige fredag fikk opp en død person med trålen.

– Jeg er i sjokk. Det var en så liten sjanse for at han ble funnet. Men det er en lettelse, sier enken Viktorija Strazda til NRK.

Hun ble oppringt av politiet i forrige uke etter at tråleren hadde fått et menneske i trålen 12. april. Dette var en ny tøff følelsesmessig påminnelse om tapet av ektemannen for mer enn ett år siden. Hun har to sønner som også er preget av tapet av sin far.

– Jeg var redd for å fortelle barna at Roman var funnet. Men de reagerte fint, sier hun til statskanalen.

Havøy Kystfiskes daglige leder, Jøran Helde, sier til NRK at de er takknemlige for at Solovjovs ble funnet og at de vil bistå familien videre.

– Våre tanker går først og fremst til familien og venner av Solovjovs i denne vanskelige tiden. Havøy Kystfiske vil være tilgjengelig for å bistå de pårørendeog myndighetene med å koordinere transporten av Solovjovs hjem til Latvia så raskt og verdig som mulig, sier Helde til NRK.

Solovjovs ble meldt savnet til politiet etter melding om mann-over-bord på et fartøy som drev med snøkrabbefiske utenfor Svalbard 30. januar 2023.

Både rederi og myndigheter fikk kritikk av havarikommisjonen i sin gjennomgang av det som skjedde ombord på «Hunter» da Romans Solovjovs ble dratt overbord under setting av teiner.

Solovjovs var på jobb på krabbebåten «Hunter», som er eid av sunnmørsrederiet Havøy Kystfiske AS, da ulykka skjedde.

Dette var den syvende ulykka som skjedde på båten siden 2020.

Flere sikkerhetsbrudd

I etterkant kom Statens havarikommisjon med en rapport som avdekte flere sikkerhetsbrudd hos rederiet. Det kom blant annet fram at det var 21 personer om bord da ulykka skjedde, fire norske, og 17 utenlandske med bakgrunn fra Øst-Europa, Russland og Spania. Språkproblemer skal ha gjort at redningsarbeidet ble forsinka.

Søket ble starta i en annen retning enn der fiskeren hadde falt over bord, ifølge rapporten. Det ble heller ikke kasta ut redningsbøye, og MOB-båten kunne ikke sjøsettes på grunn av det dårlige været. Det var snøbyger, vindstyrke på 30 til 35 knop og tre-fire meter høye bølger da ulykka skjedde.

I rapporten var det flere andre ting med sikkerheten som ble påpekt. Les hele saken om funnene her.