– Vi må ikke grave oss ned, det er flere spor å gå etter, sier han til smp.no etter at det tidligere i dag ble klart at vegdirektør Terje Moe Gustavsen opprettholder Vegdirektoratets avslag på å sikkerhetsgodkjenne Nordøyvegtunnelene.

Men han sa også at Vegdirektoratet ønsker å bruke det mulighetsrommet som finnes. Altså at det er mulig at Vegdirektoratet kan godta en stigningsgrad ned mot maks 7-8 prosent.

Det har blitt tolket positivt av forkjemperne for Nordøyvegen, blant annet av fylkesordfører Jon Aasen.

– Ja, jeg tror dette er mulig å få til, sa han til Sunnmørsposten tidligere i dag.

Les også: Vegdirektøren inn i Nordøyveg-saken

Forskrifter

Bjørn Sandnes har likevel størst tro på å få endret forskriftene eller få til ei overgangsordning.

– Det er klart vi har ei utfordring over Haramsfjorden. Vi må treffe Hestøya, vi. Hvis den tunnelen skal lages lengre, eller om den må gå i sving, så er jeg skeptisk til det. Den vil også bli dyrere da. Det kan bli problematisk, sier Sandnes.

Han virker ikke veldig positiv til at det er mulig å kutte stigningsgraden på den tunnelen uten store kostnader.

– Men jeg registrerer at det er vilje til å finne løsninger fra Aasen og andre.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Prisstigning

Frank Sve sa til Sunnmørsposten tidligere i dag at det økonomisk er ingen problemer med å betale en ekstraregning.

– Sånn prosjektet er er kalkulert er det mulighet til å dekke inn en merkostnad, men jeg er redd for at utredningene vil ta tid, og tid er penger. Tid har også stor betydning for prosjektet. Vi har hatt store prisstigninger gjennom mange år, kanskje opp i 100 millioner på ett år. Hvis vi skal gjøre mange endringer så blir prisstigningen en vesentlig faktor.

Men optimismen er fortsatt til stede hos styrelederen.

– Ja, jeg er optimist. Det har kommet såpass langt og vi har lagt ned så mye i prosjektet. Det vil være ei falitterklæring å måtte legge ned på dette tidspunktet, sier Sandnes.

Les flere nyheter her