Det sier verneombud i Nettbuss Ålesund, Inge Rønstad. Han viser til at det meste av stasjonsområdet er mørklagt, fordi lampene som er knust, ikke blir skiftet.

– Her er så mørkt at vi som kjører bussene må være påpasselige så vi ikke støter bort i noen, sier han.

Gjør som flere enn 20.000 andre - følg smp.no på Facebook

Inge Rønstad viser til at det kun er lys i fire av de 12 lysstolpene der bussene stiller opp før avgang. En stolpe er så løs at den står og svaier i vinden.

Løse strømledninger

Noen strømledninger ligger løse åpent i dagen.

– Jeg har ikke våget å ta i dem, for å finne ut om de er strømførende, sier han.

Inne i skuret er bare en av de sju lysene i orden, og rutene som er knuste, blir ikke erstattet. Det blåser rett inn på dem som står og venter på bussen.

Bare noen av de lave lysstolpene i området er i orden. To av dem er til og med knust. De er preget av forfallet og mangelen på vedlikehold.

Vet ikke hvem som har ansvaret

Mens gatelysa i Ålesund lyser, er det ingen lys på Rutebilstasjonen. Inge Rønstad sier at et minstekrav måtte være at her blir lys i de lysene de har igjen samtidig med gatelysa.

De har spurt kommunen og fylkeskommunen om hvem som har ansvaret. Ingen kan gi noe svar. Det siste de har hørt er at en butikksenterkjede har noe med det.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Også venteskuret ved sjukehuset er mørklagt. Heller ikke der har sjåførene greid å finne ut hvem sitt skur det er og som har ansvar for vedlikehold.

– Lenge var det store hull i asfalten i skuret ved sjukehuset. Vi fikk ikke asfalt før vi sa at vi ville nekte å kjøre ned om sjukehuset, sier han.

– Ikke kjekt

– Vi kan godt forstå at folk ikke synes det er kjekt å sitte her i bekmørket og vente på bussen, sier Karl Hansen og Knut Are Roaldsnes fra Vigra.

– Det kan være skummelt for enslige damer. Det er ikke slik det bør være, sier de som ikke bruker bussene her så ofte.

<strong>Skummelt:</strong> Kan godt forstå at folk synes det er skummelt å vente på Rutebilstasjonen, sier Karl Hansen og Knut Are Roaldsnes Foto: Frode Kleiveland