I Rådstugata blir det innkjøring til parkeringsanlegget som er under bygging i Aksla, mens utkjøringen skal skje fra Einarvikgata.

Tvingende nødvendig

Prosjektkoordinator Arve Tonning i Aksla Parkering AS mener det er nødvendig å ha gatestubben stengt, slik at man kan sette fra seg anleggsbiler, boligrigger og annet utstyr som man må ha for hånden i det pågående arbeidet.

– Vi kan ikke sette anleggs-biler inne i tunnelen, sier han og forklarer at det ville vært veldig upraktisk.

Han legger til at hver eneste dag kommer fem-seks store biler med 23 meter lange betongelement som skal inn i parkeringstunnelen.

Tonning minner om at Aksla Parkering AS har leid hele området, som omfatter Rådstugata og Kipervikgata, av Ålesund kommune til april 2016.

– Vi har gjort alt vi har kunnet for at arbeidet skal være til minst mulig ulempe for publikum og forretningsdrivende. Vi valgte å åpne hele Kipervikgata for trafikk med virkning fra 26. februar. Alternativet kunne vært å stenge hele gata, sier Tonning som nå er mektig lei av det han oppfatter som både usaklig og urettmessig kritikk.

– Jeg synes vi har fått vel mye pepper, sier han oppgitt.

Les også: Stengt gate til våren 2016

Flott tiltak

Hans Kjetil Knutsen synes parkeringstunnelen som bygges inne i fjellet i regi av Aksla Parkering AS er et flott tiltak for sentrum.

Men områdene ved inn- og utkjøring har allerede fått merke sterkt redusert tilgjengelighet. Forretningene i området har dermed fått redusert omsetning på grunn av trafikkrestriksjonene.

Knutsen gir videre ros til Brødrene Jangaard for at de tok på seg ansvaret med å få realisert parkeringsanlegget, og tror at vi snart vil begynne å tenke tilbake og lure på hvordan vi klarte oss uten parkeringsplasser inne i fjellet.

Likevel er han kritisk til stenging av Rådstugata.

Unødvendig

– Det er unødvendig å forsterke disse negative effektene i byggeperioden ved å holde midtre del av Rådstugata stengt, sier Knutsen.

At den stengte gata fungerer som parkeringsplass for biler for dem som jobber med prosjektet, mener han er argument for at stenging av gata er unødvendig. Han mener boligriggene på vestsida av gata kan bli stående, og at ved å flytte gjerdet helt inntil disse, vil det være mulig å åpne gata for trafikk begge veger.

Hans Kjetil Knutsen tar til orde for at Rådstugata og Keiser Wilhelmsgate bør få igjen sitt vante trafikkmønster og parkeringsplasser, til glede for både besøkende publikum og forretningene.

– Det vil være det beste for byen, og avtalen som administrasjonen i kommunen har inngått, bør kunne reforhandles. Så kan Tonning heller få fire av de 37 gjenåpnede parkeringsplassene, sier Knutsen.

Han forklarer at i Keiser Wilhelmsgata, som tidligere var envegskjørt, er det nå tillatt med trafikk begge veger og 37 parkeringsplasser er tatt bort.

Økte inntekter

Hans Kjetil Knutsen har laget et regnestykke, som viser at en åpning vil kunne tilføre Ålesund Parkering rundt en million kroner i økte inntekter, i forhold til stenging av gata i samme periode.

Da har han tatt utgangspunkt i 37 parkeringsplasser, en sats på 15 kroner timen, seks timers belegg per dag, seks dager i uken.

Prosjektkoordinator Arve Tonning i Aksla Parkering AS imøtegår kritikken fra Hans Kjetil Knutsen.