– Ei arbeidsgruppe har hatt som mandat ei stund nå, å vurdere dette behovet. Den siste tida har de arbeida med ei ROS-analyse (risiko- og sårbarhetsanalyse), og håpet er at de skal komme med ei innstilling eller anbefaling på denne sida av nyttår som igjen skal behandles enten av meg eller administrerende direktør Espen Remme, sier Mona Aagaard-Nilsen, klinikksjef for drift og eiendom ved Helse Møre og Romsdal.

Få som ringer om natta

Arbeidsgruppa består av en avdelingssjef og en seksjonssjef fra drift og eiendom og videre representanter for vernetjenesten, tillitsvalgte og ansatte, forteller klinikksjefen videre.

– Til grunn for at vi har bedt om ei vurdering ligger flere faktorer: At arbeidsmiljølova er klar på at flest mulig oppgaver bør legges til dag- eller kveldstid, at vi har hatt vansker med å rekruttere folk til å jobbe på natt, men også dette med forbedring og standardisering av arbeidsprosesser, der vi skal etterstrebe et likt tilbud ved de ulike sjukehusa. I dette inngår det at heller ikke Molde og Kristiansund sjukehus har betjening på sentralborda sine om natta. De som ringer viderekobles i stedet til legevaktene i de to kommunene, sier hun.

– Er det mange som ringer sentralbordet ved Ålesund sjukehus nattetid?

– Forsvinnende få. Og uten at jeg har undersøkt hva som ligger til grunn for det, vil jeg anta at mange av dem som tidligere gikk via sentralbordet nå i stedet ringer enten legevakt eller AMK direkte, sier Aagaard-Nilsen. Hun peker også på at de fleste – pasienter så vel som pårørende, har mobiltelefon og som oftest nås enklest via disse.

Vurderer skrivertjenesten også

– Hvis dere bestemmer dere for å droppe betjening av sentralbordet nattestid, kan det resultere i stillingskutt?

– Det kan være at antallet stillinger totalt sett blir redusert, men ingen fast ansatte vil bli oppsagt, sier Aagaard-Nilsen.

I tillegg til å vurdere avvikling av nattarbeid på sentralbordet blir også behovet for skrive- tjeneste vurdert. Sistnevnte fordi svært mange leger nå benytter talegjenkjenningsprogrammer som konverterer tale til tekst automatisk når de leser inn epikriser.

Mona Aagaard-Nilsen ved drift og eiendom i Helse Møre og Romsdal. Arkivfoto: Staale Wattø Foto: Staale Wattø