I kroner tilsvarer økningen på 15 prosent 1,8 milliarder, opplyser Norges sjømatråd i en pressemelding.

Administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer, sier den svekkede krona er hovedårsaken til økningen i eksportverdien.

– I august var den norske kronen hele 16 prosent svakere mot euro enn i samme måned i fjor. Dette forklarer nesten hele verdiveksten, sier Chramer.

I august ble det eksportert sjømat til totalt 110 land, der Polen, USA og Danmark var de tre største markedene målt i verdi.

30. måneden på rad med verdivekst

Blant de største eksportproduktene var det en nedgang i volum for makrell, fersk og fryst laksefilet og fryst torsk i august, mens det var volumvekst for fersk hel laks og ørret.

– Også i august passerte norsk laks en total eksportverdi på over 10 milliarder kroner. Dette er den 30. måneden på rad med verdivekst, og det viser hvilken sterk posisjon norsk laks har ute i markedene, sier Chramer.

Norge eksporterte 125.041 tonn laks til en verdi av 10,7 milliarder kroner i august. Verdien økte med 1,7 milliarder kroner, eller 18 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.

Historisk sterk måned for kongekrabbe

Også kongekrabben gjorde det godt i august og har lagt bak seg en historisk sterk verdimessig måned.

I august eksporterte Norge 392 tonn kongekrabbe til en verdi av 177 millioner kroner. Verdien økte med 74 millioner kroner, eller 73 prosent, sammenlignet med august i fjor.

Det er en vekst i volum på 101 prosent.

August er tradisjonelt den sterkeste måneden for eksport av kongekrabbe. Da er etterspørselen etter levende kongekrabbe i Asia høy samtidig som den russiske sesongen på rød kongekrabbe ikke er kommet i gang ennå.

Gode sommermåneder

Også sommeren har vært en suksessperiode for sjømateksporten. I juni, juli og august var eksporten av sjømat på 41,3 milliarder kroner, en verdivekst på 14 prosent.

Chramer sier sommeren har vært preget av at turismen i stor grad er tilbake til nivået før koronapandemien, spesielt i Europa. Han trekker fram Portugal som et eksempel.

– Landet er Norges største marked for klippfisk av torsk, og her har utekonsumet i mai og juni tatt seg opp sammenlignet med i fjor. Det er godt nytt for norsk sjømateksport, da restaurantmarkedet er et viktig og godt betalende marked.