– Kåre, kom tilbake! Du kan ikke krysse der!

På et bortskrapt gangfelt midt på Hellebroa utspiller det seg ett av mange små trafikale drama i Ålesund i går. Broa var åsted for mange kreative krysningsforsøk, både fra bilister og fotgjengere.

Den første hele dagen med lysregulering var nemlig også en av årets mest hektiske, med fredag, finvær og ikke minst gigantskipet Queen Mary 2 som klappet til kai like ved.

For bilistene var det plutselig både et ekstra felt, forbudsskilt og lys å forholde seg til. Alt lå til rette for skjønn forvirring.

Blir bedre

– Det er noen rare manøvre her, ja. Men alt i alt synes jeg det har gått bra, tatt i betraktning at dette er så ferskt, sier byggeleder Andreas Bergby i Statens Vegvesen som står og vurderer flyten.

Nå skal flere og tydeligere markeringer på plass i vegbana.

Bergby lover at de overvåker de nye kryssene for å se etter finjusteringer. Han tror også at en innkjøringsperiode på 2-3 uker er det viktigste som skal til for at ålesunderne blir vant til kjøremønsteret.

– Men det er klart: Turistene kan vi ikke lære opp. Og de går jo til dels dit de vil.

DIREKTE: Slik ser det ut på Hellebroa akkurat nå.

– Litt av hvert

Det er unektelig en del nytt å ta hensyn til (se i faktaboksen). En som har merket det, er drosjesjåfør Arvid Andreassen.

– Jeg har sett litt av hvert i dag. Men forhåpentligvis går det seg til, sier Andreassen.

Etter tre år som sjåfør i byen er han grundig lei av køene som oppstår rundt Hellebroa, og hilser alle tiltak velkommen. Han har tro på at lysreguleringen kan hjelpe litt på flyten, men at den først og fremst flytter på fotgjengerne.

– Køa blir vi ikke kvitt uten at trafikken fra Hessa og Skarbøvika ledes utenfor sentrum, sier han.

Ikke kjør om Apotekertorget

At det ikke blir noen store bedringer er Bergby i Statens Vegvesen helt enig i.

– Dette er midlertidige tiltak, og en endelig løsning kommer ikke før bypakken. Kanskje klarer vi nå å sluse flere bilister den «riktige» veien gjennom Nedre Strandgate til Lorkenesgata. Men prøver man for eksempel å kjøre via Kirkegata og Apotekergata i rushet, vil man oppleve nokså korte intervaller mellom de røde lysene, og risikerer å bli stående en stund, sier han.