I løpet av juni, juli og august frykter Statens vegvesen nærmere 2.000 trafikkulykker med over 50 drepte.

Vegvesenets foreløpige tall viser at 15 omkom i juni-trafikken, mot 16 i fjor. I løpet av årets seks første måneder har 75 personer mister livet på vegene, og det er to flere enn på samme tid i fjor.

Økt trafikk

- Ulykkene er mange og konsekvensene alvorlige i sommertrafikken. Økt trafikk betyr økt risiko, og alle som ferdes på vegene har et felles ansvar for å bidra til trafikksikkerheten, sier Guro Ranes, leder av trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen, til vegvesen.no.

Harde fakta

En gjennomgang av sommertrafikken i juni, juli og august de siste fem årene har avdekket de harde fakta:

* 61 blir trafikkdrept i de tre sommermånedene

* 1,764 pollitirapporterte trafikkulykker med personskader

* 2.378 skadde i trafikken i juni, juli og august

Høg fart

De typiske sommerulykkene er preget av høg fart i forhold til fartsgrensene, noe som gir flere ulykker med alvorlig utfall.

På sommerstid er det også økt trafikk på deler av vegnettet. Dette, i kombinasjon med høg fart, gir mange stygge møteulykker med mange døde og hardt skadde.

Motorsykkeltid

Sommerstid er også motorsykkeltid, noe som også gjenspeiles med flere alvorlige ulykker i statistikken.

- Sjåførene har et stort ansvar for å redusere risikoen for ulykker. Bilbelte må brukes og farten må tilpasses fartsgrensene samt vær og føreforhold. I 40 prosent av dødsulykkene har de drepte ikke brukt bilbelte. Mange av disse hadde overlevd med belte, sier Ranes.

Fart og risiko

Høg fart er en gjenganger i Vegvesenets analyser av sommerulykkene. Forholdet mellom fart og risiko er sterkt og veldokumentert. Det er ikke bare en svært høg fart som tar liv, men at selv moderate fartsovertredelser kan få alvorlige og livsfarlige konsekvenser.

- Fem prosent fartsøkning gir ti prosent økning i ulykkene og 25 prosent økning i antall døde. Økes farten fra 80 til 93 kilometer i timen, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke. Det er mange faktorer som spiller inn ved en ulykke. Men en ting kan hver eneste av oss som kjører bil påvirke, farten vi kjører med, sier Guro Ranes.