- Vi er inne i en vanskelig periode med svikt i nye ordrer, sier en bekymret administrerende direktør Birger Skår i Norske Skipsverft til Sunnmørsposten. Norske Skipsverft er en salgs- og markedsorganisasjon for 20 verft i Norge.

Dramatisk

Skår en av veteranene i den maritime klyngen, og er ikke redd for å sette de riktige ordene på en dramatisk situasjon.

- Hva skiller denne perioden fra tidligere bølgedaler?

60 skip

- Verfta har lagt bak seg noen gode år. De har nå en ordrebok som teller rundt 30 milliarder kroner fordelt på 60 skip, men ordrene er relativt ulikt fordelt. Både de mindre og de større verftsgruppene strever, sier Skår, som innrømmer at dette kan forverre seg.

- Hvordan vil de offentlige virkemidlene virke i denne situasjonen?

- Vi diskuterer noen detaljer i regjeringas maritime strategi, men det er ingen lettvint løsning i den situasjonen vi befinner oss i.

Tar tid

- Noen mener markedet snur i 2017?

- Det skjer i alle fall ikke før den tid, kanskje senere. Alle skip som nå er i opplag må komme i drift før man kan bestille noe. Så tar det tid med kontraktsforhandlinger og bygging. Jeg er redd for at dette kan ta tid.

Spent

- Hvordan er stemningen blant utstillere på Nor-Shipping?

- Den er spent, og alle er sultne på oppdrag. Alvoret i situasjonen vil nok variere alt etter hvilke deler av den maritime industrien man snakker om. Jeg uttaler meg om verftene, og de har det vanskelig nå, sier Skår.