Polaris Media opplevde en resultatframgang på 22 prosent i første kvartal. Fra 25 millioner kroner i første del av første kvartal i fjor til 30 millioner i årets første tre måneder.
Det Trondheim-baserte mediakonsernet som eier Sunnmørsposten og en rekke andre avisbedrifter på Nordvestlandet, opplevede imidlertid et fall i inntektene på tre prosent i første kvartal.
Økningen i de digitale annonseinntektene var på 17 prosent. De papirbaserte annonseinntektene sank imidlertid med åtte prosent i første kvartal.
– Dette er en mindre nedgang enn ventet og en bedre utvikling enn året før, heter de i en pressemelding fra konsernsjef Per Axel Koch.
Fortsatt er veksten størst på mobile plattformer, hvor bruken har vokst 35 prosent og annonseinntektene 42 prosent i første kvartal. Men konsernet ser også en klart bedre veksttakt på internett, der nettinntektene økte med 10 prosent i første kvartal.
Opplagsinntektene i Polaris Media har holdt seg stabilt på 128 millioner.
– Vi ser positive signaler fra innføringen av Pluss-løsninger og nye produktpakker, særlig i Adresseavisen, Sunnmørsposten og Romsdal Budstikke, hvor abonnementsinntektene stabiliseres, heter det i pressemeldingen fra konsernsjef Koch i forbindelse med resultatpresentasjonen.