Og spesielt i en situasjon der realiseringen av Bypakken i Ålesund er mer usikker enn noen gang.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) satte nylig foten ned og avviste at staten kan bidra meg 30 prosent av utbyggingskostnadene i forbindelse med Bypakken, noe som betyr at vegsatsingen i Ålesund henger i en svært tynn tråd.

Knytte sammen

Styrelederen i det private selskapet Bytunnelen AS, som har satt seg som mål å knytte sammen Ålesund og Sula gjennom en undersjøisk tunnel under Borgundfjorden, er oppgitt over motstanden de møter i Statens vegvesen.

– Vi hadde et møte med Statens vegvesen 16. april, og da sa regiondirektør Kjetil Strand rett ut at han ikke ville gå inn for at Borgundfjordtunnelen skulle bygges. Han kunne ikke se at tunnelen ville avlaste noen av de trafikkproblemene som eksisterer. Dette synes jeg harmonerer dårlig med at den samme etaten, i forbindelse med konseptvalgutredningen (KVU) for Ålesund, antok at Borgundfjordtunnelen ville få en årsdøgnstrafikk (ÅDT) på 14.000 kjøretøy, sier Kaaresen og spør:

– Hvor i all verden skulle disse kjøretøyene komme fra hvis de ikke skulle avlaste eksisterende trafikkproblemer? Kanskje fra himmelen? spør han sarkastisk.

– Det jeg har sagt er at vi ikke ser på dette som et riksvegprosjekt. Om prosjektet skal realiseres eller ikke, det har vi ikke sagt noe om, svarer Strand på påstanden fra Kaaresen.

Knapt innpakningspapiret

Hans-Peter Kaaresen viser også til at Kjetil Strand så på Borgundfjordtunnelen som en konkurrent til bommene i Vegsund- og Blindheimsområdet.

– Da vil jeg spørre: Når kommer denne vegen? Kanskje om 20 år? Bypakken har i mitt hode bare vært innpakningspapiret, og knapt nok det. Nå har vi fått vite at innpakningspapiret er borte, og hva da? spør han og legger til grunn samferdselsministerens uttalelse torsdag.

– Jeg må presisere at jeg har sagt at vi må ha kontroll på bompengene fordi det påvirker inntektsopplegget i bypakken. Tanken er å gå til Stortinget med en pakke basert på en stor andel bompenger, og da må vi vite hva som skjer med bompengeinntekten til en bypakke dersom Borgundfjordtunnelen realiseres som et bompengeprosjekt i tillegg, svarer regiondirektør Strand.

Ferdig om tre år

Hans-Peter Kaaresen sier Borgundfjordtunnelen kan stå ferdig om tre år, dersom man får positiv drahjelp fra Statens vegvesen.

– Men det ser det ikke ut til at vi får. Det er skammelig, mener han.Kaaresen sier tunnelen vil bli sjølvfinansierende gjennom bompenger, og ikkje behøver plass i NTP. Både Ålesund og Sula og næringslivet i kommunene ønsker en slik tunnel.

Styrelederen viser også til at søknaden om å få innvilget et avvik fra den nye regelen om maksimal fem prosent stigning, rett og slett hadde blitt arkivert hos Statens vegvesen Region midt, men er nå funnet.

Søknaden om fravik ble begrunnet med at det ikke er geografisk mulig å holde seg innenfor en maksimal stigning på fem prosent.

Neppe noe annet valg

– Vegvesenet har holdt oss for narr i fem år, påført oss store tap og latt entusiastiske personer bruke masse tid på noe som de hele tiden har visst at de ikke ville gå inn for. Men nå har kanskje ikke Statens vegvesen noe annet valg, sier Hans-Peter Kaareesen som frykter at trafikken i og rundt Ålesund vil «stappe seg til» mer enn noen gang.

– Uten at det finnes løsninger på mange år, vil en realisering av Borgundfjordtunnelen ganske sikkert tvinge seg fram, tror Kaaresen som er overbevist om at siste ord ikke er sagt.

– Jeg vil inderlig håpe at Statens vegvesen behandler søknaden vår om fravik på stigningen, og det innen ferien. Gjør de det, kan tunnelen under Borgundfjorden stå ferdig om tre år, sier Hans-Peter Kaaresen.

– Når det gjelder søknad om forhold til stigningsgrad, så er det en prosess der inn mot Vegdirektoratet for å få dette vurdert, svarer Strand.