Dette skriver det globale cruisemagasinet, Cruise Insight, i innledningen av omtalen av 42 havner verden rundt som er hedret for måten de tar imot cruiseturistene.

Blikkfanget til artikkelen som omtaler vinnerne, er det kjente motivet av Ålesund sentrum sett fra Fjellstua, og med to av verdens største passasjerskip ved kai.

Følgsmp.no på Facebook

40 havner

Ålesund og Geiranger er hedret for å være reisemål med de beste opplevelsene og service til passasjerer og mannskap. De 40 andre havnene på listen har fått vinnerstatus for en rekke kvaliteter.

Byen har her kommet i selskap med byer som Amsterdam, Auckland på New Zealand, København, London og Southampton, Vancouver, Tallinn, Singapore og Shanghai, for bare å ramse opp noen.

Det er en blanding av små og store steder som på sin måte gjenspeiler det globale i industrien, skriver bladet.

– God reklame

– Enhver reklame er god reklame, sier havnefogd Birger Flem i Ålesund som har med seg diplom og gode ord fra Miami.

– Norge er en hvit flekk på kartet og der er Ålesund knapt synlig. Da er det viktig at vi får en pris, sier han.

Det er bare på cruise at Ålesund driver markedsføring. På de andre områdene i havna blir dette overlatt de andre aktørene.

«Guidene viktig»

I artikkelen blir det pekt på at det blant annet dreier seg om å tilby opplevelser til både passasjerer og skipsmannskap, enten de tar organiserte turer eller spaserer på egen hånd.

De guidene som møter på kaia og viser rundt er spesielt viktige.

– Det er viktig for en by å ta godt imot mannskapene, fordi vi vet at et tilfreds mannskap betyr tilfredse passasjerer, skriver cruisebladet.

To-siders oppslag

I bladet står også et to siders reklameoppslag om Ålesund med historiske opplysninger om byen, og anbefalinger om hva man kan ta seg til.

Utsiktstur til Fjellstua og gatevandring mellom jugendstilhusa står øverst på lista som blant mye annet har med padling i Brosundet og racerbåtkjøring til havs.