Dette sier Arne Skarbø som var en av de mange som fredag morgen fylte bensin ved den nye stasjonen. Han har også brukt bensinpumpene de har ved tankanlegget sitt på Hessa.

Mange bilister

Det er 20 år siden det sist var egen drivstoffstasjon i Skarbøvik og Hessa. Da Bunker Oil slo på pumpene sine, gikk det ikke lange stunden før den ene bilisten etter den andre fylte tanken her. Stasjonen er bygd av plasstøpt betong og rustfritt stål, og den kan brukes av fire biler samtidig.

Her selger de 95 oktan bensin, avgiftsfri diesel, diesel med avgift og diesel high speed. Dessuten kan folk fylle spylevæske direkte fra tank på samme måten som man fyller drivstoff.

Stasjon i Breivika

– Dette er den 49. stasjonen vi har i Norge, sier salgssjef Gunnar Haugen. De fleste er på Sunnmøre og i Romsdal, men de har også stasjoner nedover i Gudbrandsdalen og i Nord-Norge nord for Fauske. Bunker Oil har også en rekke bunkerstasjoner for skip langs kysten. Den totale omsetningen til dette privateide ålesunds-selskapet er rundt tre milliarder kroner i årlig omsetning.

– I august begynner vi å bygge en stasjon i Breivika. Det blir en tilvarende som den som er i Skarbøvika, sier salgssjefen. Han opplyser også at de har en stasjon i Fusa i Midthordland. Dette er sør for Bergen og å etablere seg i en slik bygd kan brukes til å arbeide innover i byområdet.

Firma i vekst

– Dette har blitt et stort firma etter hvert?

– Ja, vi har vokst år for år. Vi har ofte over i distriktet der de store stasjonene går ut, sier salgssjefen. Han viser til at det bor 4.000 mennesker på Hessa. Det bør tilsi et markedsgrunnlag. Mens de store oljeselskapene har satset mye på salg av kioskvarer og vanlige dagligvarer, bygger Bunker Oil kun automatstasjoner. Dette mener salgssjef Gunnar Haugen er framtida.

– I Norge blir kun 14 prosent av drivstoffet solgt gjennom automatstasjoner. Dette er langt etter Europa ellers der slike stasjoner er utbredt, sier han.