Da Hatlaåstunnelen ble renovert i fjor sommer, kontaktet Wiklund Statens vegvesen for å be dem ta hensyn til froskene og paddene som benytter tunnelen til og fra Lerstadvatnet.

– Statens vegvesen tok hensyn til dem under anleggsperioden, men arbeidet har ført til at dette er blitt dødsvegen for amfibiene. Det er asfaltert helt ut i kantene, så de har ikke lenger en trygg veg. Det kommer heller ikke innsig av vann. Før oppholdt de seg alltid i de små dammene helt inntil tunnelveggen, forteller Wiklund.

I et brev til Statens vegvesen forteller hun om situasjonen og har lagt ved fotodokumentasjon av de døde froskene og paddene. Den dagen hun skrev brevet, hadde hun funnet fire døde. I ettertid har det blitt flere. Før tunnelrenoveringen i fjor sommer, hadde hun aldri sett døde amfibier i tunnelen.

– Jeg har gått gjennom denne tunnelen nesten daglig siden jeg flytta hit i 2002, og sett froskene og paddene vår og høst, og de gikk alltid på gang- og sykkelstien langs tunnelveggen og hvilte seg der de fant vann, forklarer hun.

– De dør ikke av at de blir overkjørt?

– De dør av uttørking, sier hun. De ligger døde i gang- og sykkelstien og de er heller ikke flattrykt.

Ifølge Wiklund er det to typer frosker og en paddesort som benytter tunnelen. Nå prøver hun å redde dem med egne tiltak.

Ber folk la boksene stå

– Jeg har plassert ut noen plastbokser med vann. Men nå er folk så opptatt av å plukke plast, så boksene forsvinner. Jeg håper folk heller kan plukke plast andre steder, og la disse boksene stå, sier Wiklund.

Svar fra Statens vegvesen har hun ennå ikke fått.

– Jeg håper Statens vegvesen kunne ha laga ei lita renne til dem, sier hun.

Flere padde- og froskearter er for øvrig på rødlista. Eksempelvis under bygging av Kvivsvegen er det tatt slike hensyn og blitt bygget paddetunneler.

Trafikksikker

– Tunnelen er blitt lysere, tørrere og tryggere, både for dem som kjører bil og de som går og sykler, uttalte assisterende prosjektleder Arne Ola Stavseng i Statens vegvesen, da Hatlaåstunnelen åpnet 17. august i fjor, etter rehabiliteringa. Han har ikke lest det siste brevet fra Wiklund, men får det referert.

– Vårt oppdrag var å sørge for en mer trafikksikker tunnel for kjørende, syklende og gående, og det har vi ordna. Vi har fått bort vatn som gir fare for frost, i tråd med bestillingen om økt sikkerhet. Åpne dammer i tunnelen der, det vil være trafikkfarlig for dem som skal bruke den, sier Stavseng.

Hoppe over åsen

– Kvivsvegen har egne paddetunneler. Kan det være en løsning?

– Nei, det er ikke mulig å få til noe slikt. Det er urealistisk. Jeg ser ikke noen umiddelbar løsning. Froskene og paddene må bruke en anna veg over åsen. Det gjorde de nok også før tunnelen ble bygget, sier han. Han synes derimot det er helt greit at Wiklund setter ut bokser med vann til amfibiene.

Men en noe mer fundamentert løsning for amfibiene etterlyses.

– Det er ikke mulig for Statens vegvesen å bygge noen små froskedammer i betong, heller?

– Nei, froskene må finne seg en anna veg å gå over Hatlaåsen, mener han.