– Forutsetningen er at også flere blir med på å skaffe egenkapital til et eventuelt tunnelselskap, understreker Amund Pedersen i Fjordlaks.

Må skje raskt

Positiv: Amund Pedersen i Fjordlaks AS sier de vil være med på å skaffe egenkapital til et tunnelselskap hvis også andre blir med.

Pedersen og Fjordlaks vil sikkert være blant dem som nå får en henvendelse fra ordfører Eva Vinje Aurdal i Ålesund. Formannskapet har bedt ordføreren om å ta et initiativ til å etablere et selskap for Brosundtunnelen etter mønster av Tresfjordbrua og Sykkylvsbrua. Og det bør skje litt kvikt, skal vi tro enkelte i formannskapet.

– Det virker som Ålesund kommune er ute av stand til å samarbeide med næringslivet, sa Edvard Devold fra Høyre da formannskapet behandlet tunnelsaken.

Devold viste til tidligere politiske vedtak der han mener administrasjonen har fått klar beskjed om å gå i dialog med næringslivet for å finne ut om det er mulig å få til en privat tunnelløsning under Ålesund sentrum.

– Hva er det rådmannen ikke har forstått, spurte Devold, som viste til at Brosundtunnelen ikke er fulgt opp verken i kommunens planstrategi eller i bypakken.

Negativt

– Dette dokumentet oser av negativitet mot hele prosjektet, mente Hans Kjetil Knutsen fra Ålesundlista da han kommenterte rådmannens saksutgreiing. Jeg trodde det var enighet om at vegen gjennom sentrum skal legges under jorda, og administrasjonen må vise litt mer offensiv holdning og se muligheter i stedet for begrensninger.

Rådmannen skriver i saks-papirene at det har vært møter mellom administrasjonen, Næringsforeningen og bedrifter i ytre bydel om et tunnelsamarbeid. Hun legger heller ikke skjul på at hun ser en rekke utfordringer hvis tunnelen skal bygges som et privat prosjekt.

– Man kan godt være uenig i innholdet i denne saken, men vi har lagt den fram så raskt det har vært mulig. Og vi har forsøkt å belyse hva slags arbeid det er som ligger foran oss, var rådmann Astrid Eidsviks svar på kritikken fra Devold og Knutsen.

En million

Ålesund kommune har allerede satt av en million kroner til å starte tunnelplanlegginga.

– Det har vel vært nevnt at næringslivet vil prøve å skaffe en tilsvarende sum, sier adm. dir Kjell Sandli i Nærings- foreningen.

Han bekrefter at det har vært møter mellom kommunen, foreningen og noen av foreningens medlemmer for å finne ut om det er mulig å samarbeide.

– Næringsforeningen vil gjerne bidra til å skape en arena for et slikt samarbeid, men foreløpig har vi ikke gått bredt ut med saken, sier Sandli. Han ønsker nå å invitere til et møte for å finne ut hvor stor interesse det er for å være med på prosjektet.

Resultatet av et slikt møte er også avgjørende for Fjordlaks.

– Andre må også stille opp. Hvis ikke er heller ikke vi interesserte, sier Amund Pedersen.

– Hvor mye kan Fjordlaks bidra med?

– Det er umulig å si, men vi blir med på å skaffe egenkapital til et selskap sammen med andre bedrifter.

– Hvorfor ønsker dere å bidra?

– Fordi vi ser at flere av våre egne prosjekter ikke er realiserbare uten at det blir en ny vegløsning for ytre bydel, sier Amund Pedersen.