For å kunne spare 100 millioner kroner i løpet av 2015 og 2016, må bemanningen reduseres i Polar-avisene.

Dette går fram av ei børsmeldinga som ledelsen i aviskonsernet sendte ut fredag morgen.

Polaris Media eier mellom annet Sunnmørsposten og flere andre aviser på Nordvestlandet.

- Med forsterket nedgang i annonseinntektene på papir fra og med fjerde kvartal 2013, er lønnsomheten satt under et betydelig press, heter det i meldinga til aksjemarkedet.

Konsernsjef Per Axel Koch understreker at den viktigste driveren for langsiktig lønnsomhet er å lykkes med å videreutvikle de digitale posisjonene og sikre sterk digital inntektsvekst.

- Gjennomføring av det digitale strategiarbeidet er derfor den viktigste prioriteten i konsernet, heter det.

Konsernledelsen mener at de siste månedene å ha sett en effekt av dette arbeidet ved at veksttakten i digitale annonseinntekter har løftet seg til et nivå på tilnærmet 20%.

- Med de mange digitale initiativ i samtlige mediehus, har vi tro på at veksttakten i digitale annonseinntekter kan økes ytterligere. Innføring av digitale Pluss-løsninger i flere av mediehusene vil kunne øke digitale brukerinntekter betydelig. Adresseavisen lanserte sin Pluss-løsning 18.juni, heter det i børsmeldinga.

Når konsernledelsen nå varsler tiltak som skal forbedre resulatet med 100 millioner kroner i løpet av 2015 og 2016, kommer det i tillegg til sparetiltak på 75 millioner kroner som er vedtatt tidligere for gjennomføring i 2015. Dessuten er det i løpet av innværende år gjennomført tiltak som skal forbedre resultat med rundt 40 millioner kroner.