– Det har vært en sterk økning i antall omkomne i trafikken. Vi har ikke fått de offisielle tallene for juli ennå, men basert på de rapportene vi har fått fra politiet, ser ikke dette bra ut. Allerede halvveis i juli hadde vi passert nivået fra juli i fjor, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til NTB.

Ifølge Trygg Trafikk har minst 15 personer mistet livet i trafikken så langt i juli, men dette tallet kan bli justert når den offisielle statistikken er på plass.

– Vi kommer til å passere fjorårets tall for de to første sommermånedene, og det er trist. Det som går igjen, er møte- og utforkjøringsulykker. Vi ser at det er for mange uoppmerksomme sjåfører, sier Johansen.

Les også: Pokémon invaderer Sunnmøre  (krever abonnement)

God trend snur

Fra januar og ut juni måned har 61 personer omkommet i trafikken. Statistisk er det flere dødsulykker i trafikken om sommeren enn om vinteren i Norge. Dødstallene har likevel holdt seg lave i flere år, men trenden er i ferd med å snu, ifølge Trygg Trafikk.

– Vi er bekymret, og vi ser at vi har et brudd på den positive utviklingen vi har hatt over lang tid. Det har vært færre og færre drepte i trafikken. Med 117 dødsfall i fjor, gjør det oss til det beste landet i klassen i Europa og verden for øvrig. Men så ser vi at på våren og forsommeren har det skjedd en endring. Det er ikke lett å finne årsaken, men én forklaring er at det er stadig flere ting i trafikken som legger beslag på oppmerksomheten, sier Johansen.

Mobilen stjeler oppmerksomhet

At oppmerksomheten er andre steder enn gjennom frontruten på bilen, er en stor utfordring, mener han.

– Det kan være alt fra dagdrømming til at man svarer på tekstmelding, til at man leter etter en pokémon. Vi skylder ofte på høy fart som årsak til ulykker, men det er helt grunnleggende at man har blikket festet på trafikken og veien, sier Johnsen.

Senest i helgen ble et par bøtelagt i Drammen for å kjøre i feil retning da de spilte det enormt populære mobilspillet Pokémon GO.

Altfor mange svarer også på tekstmeldinger mens de sitter bak rattet.

– Den som er sjåfør, må kun være sjåfør, så får heller de øvrige i bilen være Pokémon-trenere, sier Johnsen.