– Det blir feiring. Heilt klart. Kakefest for de ansatte.

Det sier ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg om tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) nylig, som viser at:

  • Sunnmørsposten er den som øker aller mest digitalt av de 30 største nettsteda i landet i første halvår, sammenligna med samme periode i fjor. Framgangen er på 23,5 prosent, fra 44.615 daglige lesere digitalt, til 55.114.

  • Avisa har 162 flere abonnenter i første halvår i år, sammenligna med tilsvarende periode i fjor (fra 26.807 til 26.969 abonnenter).

  • Økninga i Sunnmørspostens lesertall i samme periode på 8,7 prosent, papir inklusive, er den tredje beste blant de største avisene i landet. Mediehuset har totalt 71.800 unike lesere hver dag.

– Det er veldig gledelig at vi har framgang i ei tid der det er tøffe tider i mediebransjen, sier Relling Berg. De samme talla viser blant anna at norske aviser sett under ett har en opplagsnedgang på 2,6 prosent, sammenligna med tilsvarende halvår i fjor.

– Har du noen tanker om hva den digitale veksten til Sunnmørsposten skyldes?

– Ja. Vi så et klart skifte i fjor høst, da vi spissa oss enda mer mot digital publisering. Dette ga ganske umiddelbart et løft, som har forsterka seg ytterligere dette året. Veksten skyldes beinhard jobbing på alle plan med drivende dyktige ansatte, sier Relling Berg. Hun legger til at det er godt å se at MBLs tall stemmer med avisas egne tall undervegs.

Norges største aviser. Opplagstall første halvår 2022 og 2023. Nettoopplag, hele tusen. Tabell: MBL
Norges 30 største nettsteder. Daglig dekning totalt digitalt første halvår 2022 og 2023, samt prosentvis endring. Foto: Kilde: Medietall.no/Kantar

Etter dette kommer den ansvarlige redaktøren inn på avisas tredelte redaksjonelle strategi.

– Denne er å være aller best på raske nyheter, dernest å prioritere de grundige, undersøkende reportasjene. Sist men ikke minst skal vi løfte debatten – være den beste debattarenaen, sier hun.

Et siste poeng fra Relling Berg har med satsinga til avisa valgdagen å gjøre, ei satsing hun omtaler som et av avisas største løft noensinne.

– Der satsa vi stort, og gikk dessuten høgt ut på forhånd slik at fallhøgden absolutt var til stede. I etterkant vet vi at vi lykkes, både ut fra de mange gode tilbakemeldingene, men også ut fra den gode oppslutninga.

– Hva viser denne?

– At vi hadde vel 7.600 seere på direktesendinga, og satte rekord i antall sidevisninger i løpet av én dag, valgdagen, med over 1 million slike. Dagen etter slo vi også denne rekorden, da vi hadde over 1,1 million sidevisninger. Uka sett under ett hadde vi 5,4 millioner sidevisninger, også det rekord.

– Vi klarer å skape engasjement om lokalpolitikken og lokalvalget. Det er midt i kjerna av samfunnsoppdraget vårt, og det gleder oss enormt, avslutter hun.