– Det blir et nytt år med «all time high». Etter finanskrisa i 2008 har bilsalget økt jevnt hvert år. De siste tre, fire årene har bilsalget ligget stabilt på et høyt nivå, slår lederen i Sunnmøre Bilbransjeforening, Per Aaland fast. Selv om det er stor konkurranse i bransjen, tjener de fleste gode penger.

Temperaturmåler

– Bil- og møbelsalget har vært en temperaturmåler på økonomien. Ser vi bort fra offshore, kan vi ikke kalle det krise på Sunnmøre, mener Aaland.

– Hvilke typer biler selger?

– Fortsatt er trenden at folk kjøper ladbare biler. Halvparten av årets salg er ladbare, men salget av de bilene som bare har elektrisk framdrift har minket. Tida framover blir spennende, sier Aaland.

"Annerledeslandet"

– På hvilken måte?

- Det er mye ny teknologi på vei inn i markedet. Elbiler har vi hatt noen år. Det ser ut til at plug-in hybrid er i ferd med å ta over en del av dette salget og hydrogenbiler er også på vei inn i markedet. Det er også knyttet stor spenning til om norske myndigheter fortsetter med de støtteordninger som i dag finnes på ladbare biler. På mange måter er Norge blitt «annerledeslandet» når det gjelder støtte til elbiler. I Danmark fjernet de støtten til elbiler ved nyttår, noe som førte til at salget falt kraftig.En annen faktor som gjør fremtiden ekstra spennende er utviklingen i bruktbilmarkedet. Det gjelder elbiler, men også for biler med fossilt drivstoff, sier Aaland.

Tekniske innretninger

– Hva avgjør om et bilmerke selger godt?

– Man må ha rette modell der og da. De merkene som kommer med nye modeller med de nyeste tekniske innretningene kan selge godt. Neste år kan salget gå ned inntil det kommer en ny modell på markedet, sier Aaland, som forhandler franske Citroën og japanske Honda.

– Er det for mange bilmerker på markedet?

Mindre prisstigning

– I Europa er det i alle fall overproduksjon av biler. I USA har man fått en bedre balanse mellom etterspørsel og tilbud, sier Aaland, som mener prisene på biler ikke har utviklet seg i samme grad som andre varer.

Samtidig har garantitiden økt til fem år. Det vanlige i Europa er to års garanti.

– Biler som for 10-15 år siden kostet 350.000 kroner koster om lag det samme i dag. I samme tidsrom har boligprisene doblet seg. Det er kunden som har tjent på overproduksjonen av biler i Europa, mener Per Aaland.

Per Aaland er leder i Bilbransjeforbundet på Sunnmøre.