Gjelseth mener det er realistisk med byggestart i 2018.

- Når regjeringen legger inne en milliard til tunnelen i siste del av planperioden, så mener de alvor, sier Gjelseth.

Tror på byggestart

En milliard er ikke nok til å fullfinansiere tunnelen. Beslutningen om å bygge tunellen er lagt inn i siste del av den ti år lange Nasjonal Transportplan. Det vil si en gang mellom 2018 og 2024. Gjelseth tror derimot at det skal være mulig å starte bygging allerede i 2018.

- Nå har vi ikke mer enn tida og veien. Store prosjekt som dette er pålagt å gjennomføre en KV2, altså en konsekvensutredning til. Den må vi nå komme i gang med. I tillegg må alle nødvendige reguleringsplaner i kommunene gjennomføres. Ved å starte med dette nå så fort som mulig, kan vi være klare til å starte å bygge i 2018, sier Gjelseth.

- Revolusjon

Han tror tunnelen vil føre til en lite samferdselsrevolusjon langs kysten.

- Jeg regner med fylkeskommunene starter arbeidet med å planlegge en hurtigbåtrute mellom Bergen og Ålesund. Ja, for alt jeg vet kan det bli en rute mellom Stavanger og Trondheim. I tillegg regner jeg med at næringslivet starter å forberede seg på andre transportmuligheter når tunnel er klare, sier en entusiastisk Gjelseth.