Flyktningstrømmen over Middelhavet har i år vært mer omfattende enn noen gang, og flere norske skip har stått midt oppe i situasjonen. Etter at Italia for få dager siden la ned sin omfattende redningsinnsats, hersker usikkerhet om hva som skjer når det er behov for bergingsaksjoner.

– Det har ikke vært så mye aktivitet de siste dagene, men vi har tett dialog med Rederiforbundet om hva som skjer når neste situasjon oppstår, forteller daglig leder Bjørn Idar Remøy i Bourbon Offshore Norway til smp.no.

Sunnmørsposten skrev i starten av oktober om mannskapene om bord i offshore-fartøyet Bourbon Orca, som har vært involvert i en lang rekke redningsaksjoner i Middelhavet siden i sommer.

Les reportasje: Med plikt til å hjelpeBildeserie: Se Bourbon-mannskapenes egne bilderLeder: Må bidra med mer til flyktninger i nød

EU har overtatt

Remøy medgir at han er usikker på hvordan mannskapene skal forholde seg neste gang det dukker opp en flyktningebåt foran baugen. Tidligere har de samarbeidet med italienske myndigheter, som har overtatt ansvaret for flyktningene etter at de er tatt om bord i norske fartøy.

Nå er det EU som har overtatt ansvaret, gjennom det langt mindre omfattende Frontex-arbeidet. Dette er først og fremst en operasjon for grensekontroll, og er ikke utstyrt for omfattende bergingsaksjoner - slik det har vært behov for tidligere i år.

Bekymret

Ingen andre reiseruter har i år krevd flere menneskeliv, enn reisen over Middelhavet. Flyktninghjelpen frykter flere drukningstragedier i tida som kommer.

– Vi er bekymret og lurer på hvem som skal redde flyktninger i nød, når italienerne har lagt ned sitt arbeid, sier Tuva Raanes Bogsnes som leder medieseksjonen i Flyktninghjelpen.

Antallet mennesker som legger ut på reisen som regnes som verdens farligste for flyktninger, er langt lavere ettersom vinteren nærmer seg.

Bogsnes peker samtidig på at det ikke er noen tegn til at de bakenforliggende årsakene til flyktningestrømmen er forandret.

– Situasjonen i for eksempel Syria og Eritrea er fortsatt den samme. Det er samtidig viktig å påpeke at dette ofte er reelle flyktninger, med rett på beskyttelse. Det er ikke holdbart, at det ikke er på plass et alternativ til den italienske operasjonen, legger hun til.

Spurte utenriksministeren

KrF-leder Knut Arild Hareide spurte onsdag utenriksminister Børge Brende i Stortinget om hva Norge kan gjøre for å bedre EU sin innsats i det farlige farvannet.

Brende pekte på at Norge allerede er en viktig bidragsyter i det humanitære arbeidet i konfliktområdene, og at regjeringen vil vurdere å øke denne innsatsen. Brende sa samtidig at han var bekymret over at det ikke er et bedre system for å hjelpe flyktninger som søker seg over Middelhavet.

Les hele spørsmålet og svaret på Stortinget.no (ekstern lenke)

På spørsmål fra smp.no om norske myndigheter vil tilby seg å delta i konkrete redningsaksjoner, viser utenriksministeren til at Norge deltar i diskusjonen og vil vurdere aktuelle bidrag.

– Et norsk anliggende

Sammen med Norsk Rederiforbund, har Flyktninghjelpen kommet med flere krav til norske myndigheter, men opplever liten politisk vilje til å følge opp.

– Vi mener Norge i for liten grad har vært med på å ta byrden som Italia har hatt, og etterspurt politisk engasjement og kreativitet rundt situasjonen i Middelhavet. Mannskap på norske skip står midt oppe i dette, og kjenner det på kroppen. Derfor er dette også et norsk anliggende, mener Bogsnes i Flyktninghjelpen.

<strong>Havsnød:</strong> Sjøfolk har plikt til å hjelpe mennesker i havsnød. Nå er det usikkerhet om situasjonen etter at italienske myndigheter har lagt ned sin omfattende redningsoperasjon, og EU har tatt over. Foto: Christian Remøy
FN har bedt EU om å revurdere strategien med stengte grenser, som gjør at det ikke finnes noen lovlig måte å ta seg til Europa på. Flyktninghjelpen støtter dette kravet. – Det er én av årsakene til at folk velger denne livsfarlige reiseruten, påpeker Tuva Raanes Bogsnes i Flyktninghjelpen. Foto: Christian Remøy