Folk på Godøya må forberede seg halvannet år med kolonnekjøring gjennom tunnelen. Opprustningen vil minne mye om det  arbeidet som ble gjort i Ålesund-tunellene. Det skal lages en meter høy betongkant gjennom hele tunellen. Hele det elektriske anlegget skal rustes opp og det skal sprenges ut tre evakueringsrom.

Prosjektet er planlagt gjennomført med arbeid både dag og natt. Fra 07 til klokka 19 vil det bli kolonnekjøring gjennom tunellen. I tillegg vil det gå noen kolonner også på nattestid. Hvor mange kolonner som vil gå gjennom tunellene på dagtid vil blant  annet  avhenge av hvor mye  eksos biltrafikken etterlater seg i tunellen og som de som arbeider der vil bli eksponert for.

Blant fylkespolitikererne er det frustrasjon over at  de har lite de skulle sagt og er nødt til å forholde seg til de kostnadsoverslagene de får fra vegvesenet. Det er den nye tunnelsikkerhetsforskriften som tvinger fylkespolitikerne til å gjennomføre disse kostbarfe oppgraderingene av tunellene.

– Vi kommer ikke i inngripen overfor kostnadoverslagene fra vegvesenet. Det er «take it ore leave it», påpekte leder i samferdselsutvalget Kristin Sørheim, under debatten i fylkesutvalget.

Venstres Iver Nordseth fulgte opp.