Alle de sentrale aktørene som nå slåss for å få skipstunnelen inn i den nye transportplanene stilte i dag på kontoret hos LO-lederen. Den siste LO-kongressen vedtok at organisasjonene skulle jobbe for å få dette prosjektet realisert.

Nå i sluttfasen av arbeidet med Nasjonal Transportplanen for de neste 10 årene, går LO-leder selv ut med krav til regjeringen om å finne penger til tunnelen.

Flåten: – Svært viktig

- LO er opptatt av at vi bygger ut infrastrukturen her i landet. Vi mener skipstunnelen er et svært viktig prosjekt både for fiskerinæringen, for godstransporten og samtidig et prosjekt som gir gode muligheter for utvikling inne turistnæringen. Derfor støtte vi det, sier Flåthen.

Med Flåthen på banen har tunnelforkjemperne endelig fått en tung politisk aktør på sin side. LO-leder skryter av dem som utrettelig har jobbet for å få tunnelen realisert.

– Det er gjort et veldig godt arbeid for å løfte fra dette prosjektet. Der det står nå ser jeg ikke noen behov for ytterligere utredninger.

Følgsmp.no på Facebook

Ikke skremt av kostnadene

LO-leder mener at ingen bør bli skremt av kostnadene på rundt 1,7 milliarder kroner.

– Kostnadene er ikke urimelige. Vi diskuterer da flere samferdselsprosjekter som har langt høyere pris en  dette.

Man han er ikke fornøyd med regjeringens motvilje mot å se på alternative finansieringsformer.

– Vi har ment lenge at en må se på andre måter å finansiere store samferdselsprosjekter på. Vi har ønsket oss et fond, men det har vi så langt ikke fått gjennomslag for, påpeker han.

Bakgrunn: Forskere slakter skipstunnelRegjeringsparti saman om skipstunnelHar kartlagt ulykker og nestenulykker– Åpner for kystens svar på lyntog

Ap-oppslutning

– Meningsmålingene viser at Ap sliter med oppslutningen på Vestlandet. Kan det gjøre at det blir lettere å få gjennomslag for et prosjekt som dette?

– Vestlandet er viktig. Dette prosjektet alene er vel ikke avgjørende, men sammen med andre samferdselsprosjekter langs kysten kan det være et bidrag. Det som også er viktig å framheve her er den maritime klyngen på Sunnmøre  og den betydningen den har. Det må også telle med når en skal vurdere et prosjekt som dette, sier Flåthen.

Herøy-reder Per Sævik leder styringsgruppa for skipstunnelen. Han karakteriserer møtet med Flåthen som svært viktig.

– Det er utrolig viktig for oss at LO-leder nå engasjerer seg. Fra før har SVs stortingsgruppe et enstemmig vedtak på at de støtter tunnelen. Vi vet at Senterpartiet er for den og prosjektet har betydelig støtte i Arbeiderpartiet. Summen av dette gjør at jeg har god tro på at vi skal komme i med i den nye transportplanen. Skulle det skje at vi blir prioritert i den siste delen av planen, så får vi bruke våren til å jobben opp mot regjeringspartienes stortingsgrupper med tanken på å få den flyttet fram til den første fireårsperioden, sier Sævik.