Til tross for manglende forklaring: Publikum følger oppfordringen, og tasser opp de siste trappene på sokkelesten.

Dette setter stemningen på den offisielle åpningen av teaterfestivalen Høstscena, i lokalet øverst på Parken kulturhus. De manglende skoene som bråker mot gulvet, gjør at småpraten også stilner hen. Publikum setter seg i stillhet, mens sortkledde skikkelser med hvitmalte ansikter lister seg rundt med smygende bevegelser og serverer te.

Tjeld og japansk

Opphav, er temaet for årets festival, og festivalkunstner Karin Augusta Nogva har fått æren av åpne det hele, sammen med elever fra musikk-, dans- og dramalinja ved Fagerlia videregående skole.

Bestillingsverket Eurasia I åpner er inspirert av både japansk opphav og det nære, sunnmørske.

Nå skal vi drikke te på japansk vis. Festivalkunstneren sitter høytidelig hevet over de sorte skikkelsene og skiller seg ut i rosa drakt.

– Nå holder vi koppen i høyre hånd, og omfavner koppen slik. Vi skal drikke teen i tre store super, og så slurpe til slutt, sier Nogva.

Publikum drikker, men slurpelydene er heller beskjedne.

Hva skjer? Sjekk kulturkalenderen på smp.no

Tema: Alle saker fra Høstscena finner du her.

Storm og kaos

Så stormer det plutselig til. En papirduk på gulvet rives i biter av nakne føtter som danser. De sorte kroppene smyger seg rundt, over og under hverandre, vikler seg inn og ut i kaos.

– Spør meg ikke hvordan det går med musikken, spør hvordan det går med verden, sier en annen.

Eksperimentelt

Etterpå sitter vi fulle av rare inntrykk, uten evne til helt å sette ord på hva vi nettopp var vitne til. Fortvilet spør journalisten tre av skuespillerne om råd. Vetle Johansen, Louise Dahl Alnes og Alex-Sander Haugen Bakkeli er tredjeårselever på dramalinjen.

– Hva du var vitne til? Det var vel nettopp det du var vitne til, sier Vetle.

– Forestillingen er et produkt av møtene mellom oss og Karin, sier Louise.

I løpet av forberedelsene har Karin Nogva hatt flere workshops med elevene. De startet med ingen ting, og forestillingen tok form etter hvert.

– Det er jo noe nytt og veldig eksperimentelt. Basert på rene impulser, sier Alex-Sander.

– Vi hadde ingen plan om at tjelden skulle spille en så stor rolle, men plutselig innså vi at vi hadde skapt et fugleunivers, sier Louise.

– Håpe de er sulten på mer

Etter den mystiske forestillingen, tar Inger Bakke, kunstnerisk leder gjennom seks år, ordet. Dette er hennes siste år som leder.

– Kulturproduktet høstscena handler om å servere publikum det de trodde de ikke trengte, og håpe at de er sulten på mer, sier hun.

Hun tror Høstscena 2016 er en smakebit på noe som kan vokse seg enda større.

– Jeg tror vi kan bli mye større og mye tydeligere. Høstscena er et dannelsesprosjekt for vår region.