– I dagens marked er det få norske redere som har lyst eller har kapital til å kunne kjøpe offshorefartøyer på billigsalg. Dersom utenlandske redere kjøper norske, avanserte skip fra f.eks. fra konkursbo, kan de bli en alvorlig konkurrent til de norske rederne når markedet en gang snur.

Konkurrere med billige skip

Det mener assisterende direktør Morten kveim i Norsk Sjøoffisersforbund. Samtidig frykter han at de blir bemannet med rimelige sjøfolk fra Asia.

– Når disse fartøyene skal konkurrere med norske redere som sitter på dyre skip, vil de få en konkurransefordel som gjør situasjonen ytterligere vanskelig for de norske rederne, sier Kveim til Sunnmørsposten. Han orienterte unge nautikk-studenter fra Nordvestlandet under Ungdomskonferansen i Ålesund onsdag.

Ubemanna skip

Der kom han også inn på framtidsvisjoner med skip som i ulik grad kan være ubemannet. Marintek har laget en rapport om dette. Seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth i Marintek orienterte om ulike scenarier man kan gjøre seg for ubemannede skip. Hans konklusjon var at dette ikke nødvendigvis bidrar tiil å spare penger, men arbeidsoppgavene for skipsoffiserer kan bli annerledes enn i dag.

Nye jobber

– Ikke særlige langstidsutsikter for studenter som forbereder seg på yrkeslivet?

– Vi kan ikke la være å fortelle om slike scenarioer, men samtidig åpner det seg enn rekke nye jobber i havrommet, understreker Kveim, og nevner oppdrett, offshore vind og gruvedrift til havs.