Saksøkerne mener at Sparebanken Møre har gitt dem uriktig informasjon om hvorvidt de var kvalifisert for å motta AFP på toppen av den pensjonen de har krav på, en pensjon som er på 70 prosent av lønn og en kvart g (grunnbeløpet i folketrygden).

– Slik som Sparebanken Møre dessverre ser saka, så er den egentlig en sak hvor man kan si at grådigheten er kommet ut av kontroll. Prosess mellom arbeidstakere og arbeidsgiver er ikke ønskelig og alltid uheldig. Spesielt uheldig er det når antall saksøkere er høyt, sa Bjarne Hodne, advokat for Sparebanken Møre, i sin sluttprosedyre.

Dette ble imøtegått av Liv Torill Evenrud, advokat for to av saksøkerne.

– At dette skal være snakk om en grådighetskultur? Det er bare snakk om å bli behandlet som alle andre i banken, svarte hun.

Saka

Det har seg slik at 21 ansatte og tidligere ansatte i Sparebanken Møre ikke har krav på AFP, noe resten av de ansatte har.

De ni saksøkerne er en del av denne gruppen på 21.

Stridsspørsmålet er at saksøkerne mener at banken informerte dem om at de skulle få AFP.

Banken mener på sin side at dette har de ikke gjort.

Saksøkerne mener at banken skal erstatte den AFP-pensjonen som de mener å ha krav på.

Da vil de få til å komme opp i vel 80 prosent av lønn i pensjon, istedenfor 70.

Totalt skal dette dreie seg om noe i overkant av én million kroner per saksøker.

Informasjon

Et sentralt punkt er om banken har informert saksøkerne om de har krav på AFP.

Saksøkerne mener de har blitt informert om rett til AFP gjennom møter og dokumenter på bankens intranett, samt at banken har sendt dokumenter til Fellesordningen for avtalefestet pensjon.

– Når banken informerer om AFP utad på en slik måte, da står ikke banken lenger fritt. Den plikter til å forhindre tapet av et forventede gode, sa Halldis Årseth.

– I denne rettspraksis man går gjennom, er det et begrep som heter forventning. Vi har hørt om det fra den andre siden. Er det skapt en forventning om dette? Vi har også hørt at en del av forventningen blir skapt ved at banken fyller ut skjemaene som kommer fra NAV. Og i prosedyren fra Liv Torill Evenrud ble det vist til plikten til å være ryddig i vedtektene, men ryddigheten går i å fylle rett ut det som det spørres om i skjemaet, sa Hodne.

Dom er ventet om tre til fire uker.