Ca. kl. 16.00 i går (onsdag) falt nemlig en fem meter lang og halvannen meter bred takplate ned foran bilen til Dag Robert Wiik Berge. Han er sterkt kritisk til at vegvesenet brukte så lang tid på å rykke ut i en situasjon der det kunne være fare for at flere takplater falt ned på et tidspunkt på døgnet med mye trafikk i tunnelen.

Se bildene fra tunnelen i bildeserien over

Fra Stordal til Godøytunnelen

Driftsleder Steinar Vestnes sier Statens vegvesen fikk orientering om hendelsen onsdag kveld og at saken ble diskutert i morges.

- Da ble det bestemt at vi skal gå over og sjekke om andre plater kan være løse og plukke ned de platene som kan være farlige. Vi er der ute med folk og vil i løpet av torsdagen ta stilling til om vi skal innføre fartsreduksjon for å redusere belastningen på platene, sier han.

- Gjennom Mesta foretok vi førstehjelp i Godøytunnelen i går og det var ikke meldt om akutt fare for at flere takplater skulle falle ned.

- Vi hadde også en hendelse i Stordalstunnelen der vi måtte ta en del grep og redusere hastigheten for å redusere belastningen på tunnelduken, der det oppstår et sug spesielt når store kjøretøy passerer. Mesta sine folk er ferdige der og er i Godøy-tunnelen nå, opplyser Vestnes til smp.no.

Misvisende meldinger

Hans sier vegvesenet mottok melding om hendelsen fra Vegtrafikksentralen (VTS) - som er de som sitter i andre enden av SOS-telefonene i tunnelen. Ifølge Vestnes meldte VTS at det kom det melding fra politiet klokka 16.07 om at de var på plassen og hadde fjerna plata og lagt den i en lomme. Tunnelen var ikke stengt i forbindelse med hendelsen.

Men politiet var ikke der. Det får vi opplyst ved politiets operasjonssentral.

- Hvis det er fare for at flere plater løsner er det vegvesenets ansvar å stenge tunnelen?

- Ja. Men har vi anledning til å bistå,  så gjør politiet gjerne det, sier Ødegård,  som ikke ønsker å kommentere spørsmålet om det er holdbart at det tar så lang tid fra en varsler via SOS-telefonen til folk er på plassen.

- Ikke holdbart

Han som nesten fikk takplata i fleisen, og i alle fall i grillen, Dag Robert Wiik Berge, synes en responstid på nesten to timer i en slik situasjon ikke er holdbart.

Han rinte tre ganger til Vegtrafikksentralen via SOS-telefonen.

- Det var mye trafikk på den tiden. Mange som reiste ut til Godøya og Alnes i fineværet. De nesten to timene jeg sto og passet på denne plata var det blant annet tre cabrioleter som passerte. Jeg tør ikke tenke på hva som kunne ha skjedd om noen av disse fikk denne plata deisende ned i bilen i 80 km/t, påpeker han.

Bilens hans fikk litt skade i grillen og radiatoren fikk seg blant annet en kakk, så nå blir det en prat med forsikringsselskapet. Ellers slapp han unna med skrekken.

Det kom ingen

Her forteller Wiik Berge det som skjedde:

- Jeg kjørte inn i Godøytunnelen klokka 16.03 og ut av tunnelen klokka 17.45. Jeg var bortimot to timer i tunnelen der jeg var uten mobildekning. Hver gang det kom en buss, lastebil eller større varebil ble det så mye bevegelse at det var fare for at den for ut i vegen igjen. Jeg sto også fysisk på plata for å forhindre at den flytta på seg. Jeg rev opp steiner i ei veglomme og la dem på plata, forteller han. (Se bildekarusell øverst).

Forbipasserende som tilbød hjelp, fikk beskjed om å varsle politiet. Det ble gjort.

Les flere saker fra Ålesund og omland her

Tok lang tid

Wiik Berge ringte SOS telefonen, men det kom ingen.

- Da jeg hadde ringt SOS-telefonen for tredje gang, ble jeg rett og slett litt forbanna og sint. Da var VTS informert både fra politi og meg via SOS-telefonen. Når folk ringer i en SOS-telefon i en undersjøisk tunnel, oppleves det rart at ikke noen umiddelbart rykker ut. Jeg tror jeg var forholdsvis rimelig klar i talen.

Mesta-karen kom klokka 17.18. Han hadde fått beskjed om at plata var dratt inn i en sidetunnel.  Men er det normalt å gå med en fem meter lang og halvannen meter bred plate mange titalls meter i tunnelen? Når jeg har ringt og sagt at jeg står på ei plate, skal det gå nesten en time før det kommer folk? undrer Wiik Berge. Han hadde allerede stått der ganske lenge før han ringte SOS-telefonen.

- Nytt for meg

- Det var nytt for meg at plata traff bilen, sier driftsleder ved Statens vegvesen i Molde, Steinar Vestnes.

- Jeg har forstått det slik at han kjørte frampå plata for at den ikke skulle treffe andre.

Mesta er vår entreprenør. Responstiden hadde vært vesentlig kortere om dette gjaldt Ellingsøy eller Valderøytunnelen.

- Ja, men nå er det en konkret hendelse i Godøy-tunnelen det er snakk om. Er ikke dette lang responstid når det kan være fare for flere slike hendelser?

- Klokka 17.03 fikk Mesta ny beskjed fra Vegtrafikksentralen i Trondheim om å rykke ut og fjerne plata. Mesta var på plassen 17.18 og fjerna plata. VTS fikk tilbakemelding om at dette var gjort klokka 17.50.

- Det var ikke umiddelbar fare for at andre plater skulle falle ned.

Plater vibrerte

Men Wiik Berge er ikke overbevist om at så var tilfelle.

– Mestakaren lyste opp i taket med lommelykt. Jeg så flere plater av samme sort. Det så ut som om de var festa gjennom to hull i midten og en i enden. Det var flere som hadde en løs ende. Når vi sto der og det kom biler, begynte disse platene å vibrere, forteller Wiik Berge.

Følg smp.no på Facebook du også!

Dag Robert Wiik Berge opplevde å få tunneltak over bilen.