Torsdag vedtok bystyret i Ålesund sin bypakke.

Fra Moa til sentrum skal det bli veg med fire felt. To av feltene er planlagt brukt som kollektivfelt, men kommunen står fritt til å velge hvem man vil prioritere i disse feltene, ifølge plansjef Ole Søvik.

Det betyr at eksempelvis biler med to eller flere personer kan få lov til å bruke kollektivfeltet som et sambruksfelt, men dette er ikke avklart.

Les også: Vedtok bypakken for ÅlesundLes også: Sjekk kartet over bommene i ÅlesundGiske-ordfører: – Siste ord er ikke sagt

  • I Ålesund ligger det an til å bli 20 kroner for bil og 60 kroner (over seks meter). Det er planlagt timesregel.

  • Du betaler kun for én passering per time.

  • Mellom 17 - 22 kan det bli tretimersregel, i stedet for to.

  • Det er planlagt at et månedstak for antall passeringer settes så lavt som mulig.

  • Det blir fritaksordning for gående/syklende, utrykningskjøretøy, kollektivtransport, elbil og forflytningshemmede.

Følg smp.no på Facebook

Hva mener du prisen for å passere bomstasjonene i Ålesund bør være? Si din mening i kommentarfeltet  under!

Trondheim

Miljøpakken i Trondheim er et samarbeid mellom kommunen, fylket og Statens vegvesen.

Trondheim er en av byene som har erfaring med sambruksfelt, men de gikk over til reine kollektivfelt i 2008 som del av en ny miljøpakke for byen.

I Trondheim er full pris 10 kroner, men 20 i rushtid. På omkjøringsvegen langs E6 er prisen 8 kroner og det er ikke rushtidsavgift. For store biler er prisen 30 kroner (60 i rush).

Det er også diverse rabatter.

De første bommene med rushtidsavgift kom i 2010, kollektivsatsene ble betydelig satt ned i 2011, og nye bommer åpnet i 2014.

Det er innført én-timesregel og månedstak med 110 passeringer.

- Holdningen endret seg

Kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad forteller at holdningen til kollektivfelt blant folk i Trondheim endret seg gradvis fram mot 2011, hvor 75 prosent sa de var positive til rene kollektivfelt gjennom hele byen.

– Vi ser at folk har startet å bruke kollektivtransport i langt større grad, og det har gitt bedre flyt i både biltrafikken og busstrafikken, sier Kringstad.

Ifølge han kan et godt kollektivfelt transportere tre til fire ganger mer folk enn et bilfelt.

– Vi ser også at 40 prosent flere bruker denne type transport i byen, og at 80 prosent flere pendler kollektivt fra nabokommunene våre sammenlignet med 2008. Det er utelukkende på grunn av tiltak i miljøpakken, som bompenger for bil kombinert med bedre og billigere buss, sier Kringstad.

Trondheim kommune har etter hvert skaffet seg mye tallmateriale, og skal nå satse 1,5 milliarder på sykkeltiltak i byen fram til 2025.

Halvparten av bompengene går til tiltak for kollektivtrafikk, sykling og gåing, mens den andre halvparten går til vegbygging.

– Det er heller ikke noe som er lett å skjønne for folk i starten at vi satser så mye på sykkel, men sykkelbruken har økt med 20 prosent mellom 2010-2013 og vi ser at når 1000 personer sykler over ei av bruene inn til Trondheim i rushtid på en finværsdag, så sparer det 10 kilometer med bilkø hvis det sitter én person i hver bil, sier Kringstad.

Bodø

I Bodø er det klart for sju bommer.

Her betaler man 12 kroner for bil (15 kr uten brikke). Det er lik takst hele døgnet og byen har et månedstak på 90 passeringer.

Innkrevingstid er over 15 år fra høsten 2014. I bypakken ligger vegprosjekter, prosjekter for kollektivtransport og prosjekter for myke trafikanter.

Kristiansand

I Kristiansand er det innført rushtidsavgift og da er prisen 21 kroner for lette biler og 42 for tunge.

Ellers i døgnet koster det 14/28 kroner.

«Bypakke Kristiansand» skal fra 2016/17 avløse dagens bompengepakke – (Samferdselspakke 1).

Sentrale satsingsområder vil bli kollektivtrafikk og gang- sykkeltiltak, sammen med konsentrert utbygging i byområder.

Tromsø

I Tromsø er man i gang med «pakke 2». Pakken skal tilrettelegge for mer gåing og sykling samt andre tiltak som kan bedre trafikksikkerheten og øke bruken av kollektive transportmidler.

Rundt halvparten av finansieringen hentes fra bensinavgiften på 86 øre pr. liter. Resten av finansieringen er et spleiselag mellom stat, fylkeskommune og Tromsø kommune.

Dagens vedtatte Tromsøpakke 2, 366 mill. kr.herav fra drivstoffavgift/MVA-komp 176 mill kr kommunale bevilgninger 58 mill kr statlige bevilgninger 104 mill krfylkeskommunale midler 21 mill kr.

Telemarks-byene

«Bypakke Grenland» er for Porsgrunn, Siljan og Skien. Totalt planlegges det å investere 2,5 milliarder kroner på til sammen 29 ulike prosjekter, pluss to store vegprosjekter. Målet er å starte med konkrete prosjekter i 2014.

  • Ordinær takster bypakke Grenland

  • Lette kjøretøy: 14 kr utenom rushtid, 20 kr i rushtid.

  • Tunge kjøretøy: 28 kr utenom rushtid, 40 kr i rushtid.

  • Rushtid er definert som kl. 07.00-09.00 og 15.00-17.00 mandag til fredag, unntatt offentlige fri- og helgedager.

  • Totalt skal det utplasseres 16 innkrevingspunkter (antennepunkter) i Grenland. Det blir bare innkreving én veg: Fra sør mot nord.

Rabattordninger med elektronisk brikke i bilen:

  • 10% rabatt for kjøretøyer med elektronisk brikke

  • Det betales for kun én bompassering per time (krever elektronisk brikke)

  • Det betales for maksimalt 60 bompasseringer per måned (krever elektronisk brikke), utover dette kjører man gratis

  • Elbiler kjører gratis

Alle kommunene i Grenland, Telemark fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket er involvert i arbeidet med Bypakke Grenland.

Tønsberg

I Tønsberg startet man med bompengeinnkreving i 2005, forteller teknisk kommunaldirektør Jan Eide.

– I pakken ligger det bygging av veier, gang- og sykkelvei og rundkjøringer. Pakken er også for tiltak i nabokommunene, sier Eide.

For bil er prisen 15 kroner og for tunge kjøretøy er prisen 30 kroner per passering. Man kan inngå forskuddsrabatt på 30-50 prosent.

– Det er alltid en diskusjon om bompenger og det var en svært delt befolkning da pakken ble innført, men jeg tenker at folk har blit vant til å betale, samtidig som de ser at de får noe igjen. Jeg tror ikke folk tenker så mye på at de må betale i dag, sier kommunaldirektøren.

Hva mener du prisen for å passere bomstasjonene i Ålesund bør være? Si din mening i kommentarfeltet  under!