Det sier ordfører Knut Støbakk i Giske.

Til tross for at all statistikk og en egen konsekvensutredning tilsier at Skodje kommune har behov for større handelsvirksomhet, har fylkesmannen i Sør-Trøndelag satt foten ned for utvidet areal til dette ved Digernes. Bak det hele ligger ønsket om at Moa ikke skal svekkes som handelssenter.

Digernesmrådet er i ferd med å utvikle seg til et trafikk- og logistikk-knutepunkt for nordre Sunnmøre, men har nådd taket for det myndighetene har satt for handelsvirksomhet.

Sint ordfører

Ordfører Terje Vadset i Skodje raser mot vedtaket, og sa onsdag i Sunnmørsposten at det er voldtekt av det demokratiske systemet.

Samme i Giske

Stø­bakk er KS sin re­pre­sen­tant i pro­sjekt­grup­pa for den re­gio­na­le del­pla­nen, der også Amfi-kje­den på Moa har sin re­pre­sen­tant. Stø­bakk har imid­ler­tid vært for­hind­ret fra å møte i grup­pa så langt.

– Forskriftene passer bedre for 1980- og 1990-tallet. I dag vil man ha detaljhandelen i nærområdet. Vi må slippe å dra til Moa for å få et par joggesko, mener Støbakk, som har samme problematikk i sin egen kommune.

Endringer

– Det vokste opp sentrumsfunksjoner omkring den gamle ferjekaia på Valderøy. Nå er ferja borte. Næringslivet ønsker å etablere seg i aksen mellom Ytterland og flyplassen. Da må de få mulighet til det, mener Støbakk, som tror at Moa vil være en magnet uansett om kommunene får mer detaljhandel.

– Vi må tillate at randkommuner får utvikle seg, mener han.

Fylkeskommunen er i ferd med å utarbeide en delplan for attraktive byer og tettsteder. Høringsfristen for denne er nå utsatt til desember.

– Det er positivt, mener Støbakk, som dermed håper at politikerne får bedre tid til å sette seg inn i det omfattende materialet som er lagt fram. Rådmennene i Sunnmørs-kommunene skal ifølge Støbakk komme med en uttalelse på vegne av Sunnmøre.

Videreutvikle Moa

Fylkesplansjef Ole Helge Haugen i Møre og Romsdal, sier til Sunnmørsposten at Moa er et handelssenter som kan videreutvikles.

– Er ikke de trafikale problemene store nok som de er?

– Det er et trafikalt problem, men det er ikke handelsvirksomhetens skyld.

Som kjent er Ikea interessert i å kjøpe en tomt på nordsiden av Spjelkavik Kirke. Haugen opplyser at man i lengre tid har hatt en dialog med Ikea.

– De er kjent med at det vil bli stilt egne krav til infrastruktur dersom de etablerer seg der. Det er ønskelig at mer av trafikken blir lagt til Breivika, mener Haugen.

– Hadde man unngått større press mot Moa om Ikea hadde etablert seg på Digerneset?

– De trafikale problemene ville vært like store. 60 prosent av trafikken til et Ikea på Digernes ville også ha gått gjennom Moa, mener fylkesplansjefen.

Den samme problematikken er det i andre deler av fylket. I Rauma er det sterke interesser som vil øke handelen på Øran. Dette området ligger også i et vegkryss mot Østlandet.

Tidligere SV-statsråd Bård Vegar Solhjell innførte forskriften som mange mener er en tvangstrøye for utvikling av detaljhandel i mange kommuner. Forskriften skulle sendes på høring i fjor høst, men det stoppet Jan Tore Sanner da han satt seg i stolen i Kommunal- og fornyingsdepartementet.

– Jeg tror ikke det blir mer liv i byene av at vi vedtar enda mer statlig styring om hvor ulike kjøpesentre skal ligge: Om de skal ligge i byen eller utenfor byen. Så den forskriften har jeg startet med å ta bort, sa kommunal- og moderniseringsministeren da han tiltrådte.

Følg smp.no på Facebook