– Dette vil skape ny aktivitet ved verfta våre. Ikkje bare ferjer, men også nærskipsfart vil få krav om nullutslippsteknologi, sier Oskar Grimstad (Frp) til Sunnmørsposten.

Sunnmørsposten følger Mørekonferansen

Krav i ferjeanbud

Han sitter i energi- og miljøkomiteen, som i dag vedtok henstillingen til regjeringen om at den fremmer en sak om hvordan staten kan bidra til at nullutslippsteknologi kan benyttes i kommende ferjeanbud.

– Hvem skal betale for merutgifter for denne teknologien?

– Regjeringen har allerede i sin maritime strategi lagt penger i dette, men jeg forutsetter at det også videre kommer på plass en miljøfinansiering, sier Grimstad.

Stanard kontrakter

I vedtaket fra komiteen har man forutsatt nødvendige tilskuddsordninger rettet mot fylkeskommunene eller ytterligere styrke eksisterende ordninger for bruk av ny teknologi i offentlige anbud.

Komiteen ber videre regjeringen om å vurdere om det vil være behov for å standardisere ferjekontrakter, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med vurderingen i revidert nasjonalbudsjett.

Det blir også stilt strenge krav til støy og NOx og partikkelutslipp i anbudsprosessen.

Fiskerstrand verft og Rolls-Royce

Statssekretær på Mørekonferansen

– I mars måned vil miljø- og næringskomiteen besøke Møre og Romsdal og Fiskerstrand verft, sier Oskar Grimstad.

Også statssekretær John-Ragnar Aarseth (H) i Samferdselsdepartementet kom inn på de nye miljøkravene under Mørekonferansen i dag.

I høst hadde Fiskerstrand verft besøk av Jan Tore Sanner, der Rolf Fiskerstrand blant annet presenterte tegningen til en ferje drevet av gass.

Konkurransefortrinn

– Infrastruktur er et konkurransefortrinn for industrien. Der er vi ikke nå, sa statssekretæren, som mener man er på god veg med nye ordninger for finansiering, blant annet rentekompensasjonsordningen som fylkeskommunene kan benytte seg av ved ferjeavløsningprosjekt.

Statssekretær John-Ragnar Aarseth i Samferdselsdepartemetnet. Foto: Johan Behrentz