– Jeg jobber sinnssykt hardt for å kunne kjøre alt dette året, sier 24-åringen fra Ålesund.

Med alt mener Nakken hele 17 løp; i Porsche Carrera Cup og Porsche Super Cup. Den sistnevnte går parallelt med Formel I-sirkuset og går på kjente baner rundt om i hele verden.

Får Nakken på plass alle millioner som skal til i sin fyldige sponsorpakke, blir det et hektisk år for unggutten.

– I fjor ble det ikke resultatene du håpet på med kun en 5. plass som best?

– Alle de beste kjører den tyske serien Carrera Cup, så konkurransen der regnes faktisk som sterkere enn i Super Cup. Og mange har kjørt i flere år. Jeg hadde mange uhell, blant annet ble jeg påkjørt i fire av løpene der jeg måtte bryte tre av dem, sier Nakken.

Nakken håper det blir mer «stang inn» i år, uten helt å vite om han skal kjøre for samme team som han gjorde i 2017.

– Jeg har fått mange telefoner og tilbud fra andre team, men regner snart med å ha det meste på plass, sier Marius. Som gjør det meste av jobben sjøl når det handler om kontakten med samarbeidspartnere.

Derfor er han inne i en periode med stor møtevirksomhet for tida.

Testdager

– Når får du tid til å trene og kjøre bil?

– Jeg har trening i form av testdager før selve konkurransene. Da kan det bli 100 runder i strekk på banen. Dessuten kjører jeg litt gokart. Det er meget gunstig reaksjonstrening, sier ålesunderen.

Nettopp gokart var oppstarten for Marius Johann, slik det har vært for mange av de beste motorsportessene.

Allerede som i 1998, som femåring, satte han seg bak rattet i en gokart. Året etter ble det første pallplassen erobret. Marius har tatt stegene gjennom alle gokart-klasser og vunnet norgescupen i alle. Han har totalt 179 førsteplasser i sin karriere, men fjoråret var nok det tøffeste da han som såkalt «rookie» (nybegynner) fikk smake på motgangen. Nakken vet at tålmodighet gjerne betaler seg, og han har klokkertro på å kunne slå tilbake.

At nordmenn kan hevde seg i Carrera Cup er Dennis Olsen fra Våler et bevis på. Han slo til i fjor og vant like godt Porsce Carrera Cup og ble toer i Super Cupen ifølge Wikipedia. Han ble også kåret til Årets Bilsportutøver i Norge i 2017.

Stortalentets prestasjoner er også til inspirasjon for Marius Johann Nakken.

Komplekst

– Motorsport på topplan er komplekst, alt skal fungere, forteller Marius Nakken og peker på faktorer som å ha topp mekanikere og ingeniører som kan sitt fag. Totalpakka er avgjørende for å lykkes.

At sjøl de største talentene må ha tålmodighet for å oppnå resultater mener Nakken at tyskeren Rene Rast er et godt eksempel på.

– Rast slet veldig og ble nr. 10 i sin første sesong, han blir sett som en av de største talent i tysk motorsport, sier Nakken.

– Hva tror du så om din egen framtid?

– Jeg håper sjølsagt å ta det siste steget, å komme på pallen i løp, sier Marius Johann Nakken foran et spennende år.