Det kommer fram i den ruspolitiske handlingsplanen som ligger ute til høring (se faktaboks).

Omsetningen av alkoholholdig drikke i Ålesund har økt mellom 2001 og 2015.

«Det har vært en økning i salg over disk, mens skjenkestedene har hatt relativt stabile tall», står det.

Tallene fra skjenkestedene viser en svak nedgang i omsetningen av drikke som inneholder mellom 2,5 og 4,7 prosent alkohol.

Vanskelig å regulere

Likevel er det få tiltak i handlingsplanen retta mot dagligvarehandel. Mens skjenking av alkohol foreslås nedkorta med en time.

Blant dem som reagerer på det er Aalesund Bartenderforening, som mener man i stedet bør se på tiltak retta mot dagligvarehandel. For eksempel at alkohol skal stå for seg selv.

Han har ledet prosjektgruppa som har laget forslaget.

– Samtidig er det vanskelig å regulere det private inntaket, legger han til. Her kommer holdningskampanjer inn i bildet, sier Skjelten.

Bruke de virkemidlene man har tilgjengelig

Han forsvarer likevel forslaget om kortere skjenketid.

– Det har hatt god effekt i andre byer. Det handler om å bruke de virkemidlene kommunen har tilgjengelig for å få ned det totale alkoholkonsumet, sier han.

Til syvende og sist blir det hele opp til politikerne i bystyret.

Bekrefter vekst

– Vi i Kiwi mener dagens regelverk fungerer godt, og at alkoholsalg foregår i kontrollerte former, skriver kommunikasjonssjef Kristine Aarvaag Arvin i en e-post til Sunnmørsposten.

Hun forteller at utviklingen i salg av alkoholholdige varer er på nivå med den totale salgsveksten.

– Kiwi hadde en salgsvekst per august på 10,58 prosent.

Fryserom: – Det hadde ikke vært så dumt med et eget kjølerom for øl, tror Marthe Skjønsby.

Marthe Skjønsby, som vi møter i kjøledisken, tror ikke det ville vært så dumt om øl sto for seg selv i et eget kjølerom.

– I alle fall med tanke på mindreårige, sier Skjønsby. Bjørg-Helen Akerø tror ikke det vil ha effekt.

– De som vil ha alkohol, kjøper det nok uansett, sier hun.