– Trenger vi virkelig flere parkeringsplasser i byen?
Kirsti Dale stilte spørsmålet da bystyret skulle sluttbehandle reguleringsplanen for nybygget øst for Medi 3.
– Må vi alltid si ja til alle nye bygg, og trenger vi å legge til rette for mer biltrafikk? fortsatte Dale.
I plan- og byggesaksutvalget stilte Jarle H. Steffenssen fra MDG det samme spørsmålet, men der var han aleine om å stemme imot reguleringsforslaget.
Ja til p-hus i Sundgata
I bystyret gikk også SVs Anders Lindbeck og Johan Grytten fra KrF på talerstolen og oppfordret om å si nei til planene om det nye parkeringshuset.
Kirsti Dale trakk også fram de mange innspillene som har kommet om at Ålesund bygger store og ruvende bygg som stenger siktlinjene mot sjøen.
Avvise
Kommunalsjef Ronny Frekhaug minnet om at man ikke bare kunne stemme imot et reguleringsforslag som dette uten å begrunne det.
Dale hevdet at man kan avvise planen og be utbyggerne komme tilbake med en ny som ikke inneholder parkeringsbygg.
Vil bygge parkeringshus i Sundgata
På vegne av seg selv, SV, MDG og Johan Grytten (KrF), fremmet hun forslag om å avvise reguleringsplanen. Bare to stemmer manglet på at det fikk flertall.
Utsette
Det ble også gjort forsøk på å stanse en annen reguleringsplan.
Planlegger 95 boliger på Moa
Da sluttbehandlingen av bolig- og næringsprosjektet Moa Vest skulle behandles, fremmet den uavhengige representanten Hallgeir Reiten et forslag om å utsette saka.
Nytt forsøk på ny bydel
Reiten tok utgangspunkt i at denne utbyggeren slipper å vente på en områdeplan.
– Volsdalsneset ble satt på vent nettopp på grunn av at det manglet en slik plan. Vi kan ikke forskjellsbehandle store kommersielle aktører på denne måten, mente Reiten, som antydet at dette kunne føre til de reneste mafiatilstander.
"Sminka murmanske blokkmastodonter"
Kirsti Dale ville også utsette saka – ikke minst fordi det etter hennes mening var snakk om å bygge en skyskraper på Moa.
Utsettelsen fikk ikke flertall og bygget ble godkjent.