Regjeringen bevilger 1 milliard kroner til skipstunnel ved Stad i Sogn og Fjordane. Pengene kommer som en del av Nasjonal transportplan. Det annonserte Jens Stoltenberg i Ålesund torsdag.
Flere tiår med kamp for skipstunnelen er kronet med seier. Jens Stoltenberg sier til Sunnmørsposten at han har latt seg overbevise om prosjektet gjennom samtaler og møter med en rekke personer som har kjempet for tunnelen.
- Jeg har møtt folk som har argumentert sterkt for dette prosjektet. Dette er en spennende idé og det er nyskapende, sier Stoltenberg.
Kystens betydning
Han mener satsing på ferjefri E39, og bygging av skipstunnelen, viser at regjeringen ønsker å utvikle og øke den store verdiskapningen som skjer langs denne delen av kysten.
- Disse prosjektene viser den betydningen vi mener kysten har for Norge, påpeker Stoltenberg.
Les også: Har aldri gitt opp skipstunnelen
Les også: Også Høyre jubler over skipstunnelen
Planlagt i 2018
Forslaget kommer som en del av Nasjonal transportplan (NTP), som regjeringen skal legge fram for Stortinget 12. april. Byggingen av tunnelen er planlagt å starte i 2018, altså i siste del av planperioden. Statsministeren ønsker ikke å si nøyaktig når skipstunnelen kan stå ferdig.
Stadhavet – utenfor Selje kommune, helt nord i Sogn og Fjordane – regnes som et krevende farvann for skip på grunn av bølgeforhold.
Blant losene på kysten av Nordvestlandet ble nyheten møtt med entusiasme torsdag:
– Fantastisk! sier statslos Bjørn Atle Søvik i Ålesund, som har gått over Stad med alle typer båt i en hel mannsalder.
– Dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle få oppleve. Det må jo bety at regjeringen nå ønsker å vinne kysten og Vest-Norge.
Viktig for Sunnmøre og Måløy
Søvik mener skipstunnelen vil bety et voldsomt løft, ikke minst for søre Sunnmøre og Måløy-distriktet.
– Nå er det bare å satse. Det gjelder å kjenne sin besøkelsestid. Noe av det viktigste er at det nå blir mulig å åpne hurtigbåtforbindelse langs hele det evstlige Norge. Turismen vil også få et løft, og folk og last kan fraktes tryggere, uten fare for uhell og ødelagt last, sier Søvik.
Synes du det er riktig bruk av penger å satse på skipstunnelen? Si din mening i kommentarfeltet: