Gründerne i Dropracks tok onsdag kveld et solid steg videre til å oppnå drømmen: Å få sitt egenutvikla takstativ for bil inn på markedet. Oppstartsselskapet består av 25-åringene Peter Vollen og Helge Å. Dimmen fra Ålesund, og østlendingen Gjermund Nordskar.

Onsdag deltok de på en såkalt crowdfunding - eller folkefinansiering - i regi av Technoports i Trondheim.

Da kvelden var omme, kunne gründerne konstatere at de hadde fått 638.350 friske kroner i kassa. Resultatet var nest best blant de fire finalistene som var håndplukket til konkurransen.

– Det gikk så det suste og vi føler oss som vinnere, sier en fornøyd Peter Vollen til smp.no dagen derpå.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Nedsenkbart Takstativet gründerne har lagd kan senkes ned til hoftehøyde. Nå skal de utvikle en fullverdig prototype som kan testes på markedet.

De siste ukene har vært hektiske for kompanjongene. Vollen og Nordskar går begge femteåret på NTNUs Entreprenørskole, mens Dimmen var ferdig i fjor.

Ved siden av studiene har de den siste tida fått presentert ideen sin på nettsidene til Dagens Næringsliv, lagt inn søknad om patent - og ikke minst har det vært forberedelser til Technoports-arrangementet.

Senkes ned

Takstativet de har lagd kan senkes ned til hoftehøyde ved siden av bilen. Slik skal det bli enklere å laste på både ski og sykler og andre ting du måtte ha behov for å frakte på bilen.

– Hvordan kom dere på ideen?

– Vi har alle tre opplevd dagens takstativ som et problem på ulike måter. Helge som er skientusiast, har irritert seg over at han ble skitten på jakka når han skulle laste skiene i takboksen. Jeg som er bilinteressert har vært opptatt av risikoen for å skade bilen, mens Gjermund driver med kajakk og synes det er et svare strev å få den opp på taket av bilen med dagens løsning, forklarer Vollen.

Til bilmesse

Fra før har de fått støtte på 800.000 kroner i hovedsak fra Innovasjon Norge, som er brukt til å utvikle forretningsideen. Nå ser de framover med nye midler i kassa.

– Hovedmålet vårt er å få produktet på markedet. Det neste steget er å utvikle en fullverdig prototype, sier Vollen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Den har de blant annet tenkt til å ta med seg til bilutstyrsmessa Automechanika i Frankfurt i september, hvor alt som kan krype og gå av potensielle kunder og samarbeidspartnere også kommer.