Hexagon Composites med Flakk-gruppa på eiersida, fikk i går grønt lys fra generalforsamlingen om å inngå partnerskap med japanske Mitsui. Japanerne spytter inn rundt 660 millioner kroner i en emisjon. Selskapet som lager komposittbeholdere, får dermed nye økonomiske muskler til å satse mot nye marked.

Hydrogenavdeling

Kjøretøy utstyrt med brenselceller og hydrogenbatteri blir sett på som et miljøvennlig alternativ for framtida. Nå håper konsernsjef Jon Erik Engeset at markedet for hydrogen-tanker skal ta av.

– Dette skjer definitivt i Japan, og vi mener å nærme oss et kritisk punkt i flere andre områder som Skandinavia, California , Tyskland og England, forteller han. Å komme tettere på japanske utviklermiljøet gjennom Mitsui, er en fordel i dette arbeidet, og Hexagon opprettet ved inngangen av året en egen avdeling for hydrogensatsingen.

– Hva skal til for at hydrogenmarkedet skal vokse?

– Det enkle svaret er vilje. Det første som må på plass er infrastruktur og fyllestasjoner for hydrogen. Mitt inntrykk er at folk velger miljøvennlig om de har reelle valg, sier Engeset som medgir at støtte fra myndighetene også må til.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Naturgass

Grovt sett kommer to tredeler av Hexagon sine inntekter fra produksjon av beholdere for naturgass og biogass - og systemer for å frakte disse. Levering til bybusser i USA og – men også i Europa - har utviklet seg til et viktig marked, og i løpet av fjoråret sikret Hexagon seg en ny tiårskontrakt med bussprodusenten Man.

– Naturgass gir minimale lokale partikkelutslipp, dette sammen med oljeprisen, er den viktigste faktoren i dette markedet. Vi ser for oss store vekstmuligheter i Nord-Amerika og Europa, men også Sør-Amerika og Asia, sier Engeset.

Det er ulike oppfatninger om miljøvennligheten ved naturgass, men Engeset mener utviklingen i Storbritannia, hvor man vil utnytte organisk avfall for produksjon av biogass, er eksempel på spesielt gode miljøtiltak.

Les flere næringslivsnyheter her