– Jeg elsker alt med Sunnmøre, sier han uten forbehold.

Denne uka ble det kjent at Tom Anker Skrede (41) får jobben som reiselivssjef i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre.

Inntil videre er han markedssjef i samme selskap.

Sol har de nok av

I april, mens sunnmøringer flest sikkert var inderlig lei av regn og kulde, var Skrede guide for ei gruppe turister fra Kina. Han forteller at de var over seg av begeistring.

– De fikk alt været på en gang – regn, vind, sol – og de mente at dette må være den beste plassen på jord. «Er det mulig», sa de. Vi gikk ut i rib-båt fra Fosnavåg, de fikk saltvann i fjeset og opplevelsen av å være ute i elementa. Det var gledeshyl, forteller Skrede.

– Og i tillegg til det ville og ekte, kunne vi også tilby dem det mer kultiverte – blant anna Ålesund som den spennende byen ute i havgapet. Og vi kunne tilby fantastisk lokal mat som laks og bacalao.

– Vi skal gi turistene opplevelser som setter spor. Sol har de fra før, understreker den påtroppende reiselivssjefen.

Lidenskap

Det er alpefjell og hav, lokal mat og spennende aktiviteter han skal markedsføre.

Og han fremstår som troverdig.

– I studietida dro vi tilbake til Sunnmøre omtrent hver eneste ferie. Vi gikk i fjella, padla og dykka, forteller Tom Anker Skrede.

Så flytta han hjem og jobba med markedsføring i møbelbransjen, blant anna i Stokke.

Etter noen år ble han markedssjef for Strandafjellet skisenter. Gamlesjefen der omtaler Skrede som en kar med god arbeidsmoral og som elsker utfordringer, og som kjenner sunnmørsfjella godt.

Nå skal han bidra til at Sunnmøre befester seg som et av de beste reisemåla i verden. Dette gjøres på vegne av 180 sunnmørsbedrifter i 17 kommuner.

Liker å styre skuta

– Reiselivsbedriftene i regionen skal forbli et vinnerlag som tar nye markedsandeler. Sunnmøre er som skapt for opplevelser, sier Skrede.

I mars ble det kjent at hans nåværende sjef Geir Steinar Vik har fått jobben som ny AaFK-direktør. 1. juli rykker Skrede opp.

Blant 44 søkere ble han vurdert til å være den best kvalifiserte. Han har rett utdanning, brei erfaring og dokumentasjon på at han er den rette personen, forteller styreleder Bjarne Rekkedal i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre.

Andre som kjenner Skrede godt forteller at han har flere gründere i slekta, og at han liker å styre skuta.

Og så er han omsorgsfull og veldig flink til å ta vare på folk rundt seg, sies det.

Mestring og action

Turlivet har han levd med helt fra oppveksten nær Emblemsfjellet, Storfjorden og Sunnmørsalpene.

Nå har han selv to døtre i barneskolealder som han tar med på tur. Den ene dattera var bare seks år da hun ble tatt med på brevandring i taulag.

– Det er mestringsfølelsen som er viktig med utfordringer. Det er dette jeg vil gi til mine barn, og som jeg har vært heldig å oppleve gjennom mine egne foreldre og venner: Mestringsfølelsen, «yes, dette fikk jeg til» eller «yes, jeg turte», sier Skrede.

Selv er han ekstra glad i «action» med ski på beina.

– Frikjøring, sier han.

Så forteller han om da han og tre kompiser tok et års pause fra studiet og dro til Alpene.

– Først hadde jeg et halvt år på tråler i Barentshavet for å fiske og for å tjene penger. Så kjøpte vi campingbil, reiste av gårde til Alpene og bodde i bilen hele tida.

Mulighetene for skikjøring og utfordringer var mange.

– Dere prøvde sikkert også å tøye grensene til det uforsvarlige?

Skrede nøler litt. Så kommer det fram at det kunne gått veldig galt en gang. De kjørte i laussnøen ned ei ny og for dem ukjent fjellside.

– Jeg har foreldre og andre rundt meg som har lært meg mye om friluftsliv og det å være ute om vinteren. Og jeg har lært mye gjennom Forsvaret. Det handler om å gjøre vurderinger, og det gjør man best sammen, sier han først.

– Men i Italia gjorde vi en fullstendig feilvurdering. Signala var der om at dette var farlig. Alt lå til rette for at vi skulle gjøre det riktige. Men vi var ikke innstilt på den kanalen. Vi gikk bare på autopilot og så ikke hvor farlig det var. Da ble den ene av oss tatt i skred og liggende under snøen, forteller Skrede.

Det gikk bra. Men som kommende reiselivssjef for Sunnmøre føler han seg visst ekstra forplikta til å understreke:

– Det gjelder å utfordre seg selv og elementa uten å sette livet til låns.

Er det nok turister snart?

Destinasjon Ålesund og Sunnmøre jobber først og fremst med markedsføring mot utlandet. Både landsdelen og nærmere 200 bedrifter skal markedsføres ute i den store verden.

I mange år har turistene strømmet på.

– Ser vi på hotellovernattingene, kommer det stadig flere utenlandske turister, sier Skrede.

Men er det plass til så mange? Geiranger er full av turister om sommeren. Det samme må kunne sies om Ålesund sentrum. Skrede er ikke uenig.

For turistnæringa er dette ei suksesshistorie. Men hvor mange er det egentlig plass til?

Tom Anker Skrede sammenligner de kjente stedene med et fyrtårn.

– Det er som et fyrtårn som sveiper en lysstråle rundt seg.

Den strålen må ha lang rekkevidde. Vi må få spredt trafikken, slik at flere får tar del i veksten. Det vi vet helt sikkert, det er at mengden med turister som kommer, den kommer til å øke. Dette må vi fordele over flere steder, og over en større del av året, understreker Skrede.

– For der er noen smertegrenser. Det er noen signal vi skal være bevisst på. Både turistene og lokalbefolkninga skal ha en god opplevelse. Vi må ikke gå over den grensa, understreker den kommende reiselivssjefen for Sunnmøre.

Lavsesongen

Derfor vil han jobbe for at flere turister kommer i lavsesongen, mellom september og mai.

Selv har han lang erfaring med å ta turistgrupper med på topptur på ski i Sunnmørsalpene. Skrede mener Sunnmøre har mye å gå på i lavsesongen.

– Her skal vi jobbe godt og strategisk og nå nye målgrupper, sier han og nevner noen eksempler:

– Fisketurister fra Russland. Asiater som får ta gondolen opp på Roalden og prøve truger. Vi kan tilby kystvandring på øyene. Sunnmøre har industrihistorie. Fjordene er en kjempeopplevelse. Ålesund er en helt unik by. Og skisentra tilbyr alpepass. Hele Sunnmøre er ei stor leikegrind, sier Tom Anker Skrede.

Smir mens jernet er varmt

I går satte han seg på flyet for å nå nye markeder i USA og Canada.

Det er en måned siden noen millioner amerikanere ble introdusert for padling i Brosundet, utsikten fra Aksla, klatring på Alnes og luftige Geiranger, gjennom realityserien «The Amazing Race».

Nå skal det smis mens jernet er varmt.

– I USA er interessa for Norge på veg opp, det ser vi også i overnattinga på hotell her i regionen. Vi skal møte turoperatører i fire store byer og gjøre det enkelt for dem å velge Sunnmøre som reisemål, sier Skrede.

– Og vi ligger nær Vigra. Vi legger opp til et stafettpinne-system der turister kan komme inn til Vigra, og dra ut igjen for eksempel fra Bergen. Dermed kan vi tilby turistene enda mer. Dette åpner store markeder for oss, ifølge Skrede.

Hverdagsturene

Rundt 80 prosent av markedsføringa fra Destinasjon Ålesund og Sunnmøre er retta mot utlandet. Nytt av året er at markedsføringa i Norge gjøres på nynorsk.

– Går dette bra for en som er fra Ålesund?

– Nynorsk er et veldig flott språk. Vi representerer 17 kommuner, der 16 er nynorskkommuner. At vi bruker nynorsk er med på å bygge opp om hvem vi er, og setter en liten spiss på markedsføringa vår.

– Hva med oss som bor her, da? Har du et «hemmelig» turtips?

Skrede nøler litt.

– Mange av de flotteste opplevelsene ligger i hverdagsturer, sier han – og nevner Emblemsfjellet, og kveldstur på Alnes eller i fjøra.

– Er det forresten en fjelltopp her på Sunnmøre du ikke har vært på?

– Sylvkallen i Hjørundfjorden. Jeg har flere igjen, men den ser jeg fra stuevinduet og tenker hver vinter at denne vinteren skal jeg opp dit.

Tom Anker Skrede Foto: Nils Harald Ånstad
På veg til Skårasalen (1.542 moh). Foto: Privat
På veg opp Roalden på Strandafjellet sammen med familien. Foto: Privat
– Leik gir mestring. Her med både egne og lånte barn, forteller Tom Anker Skrede. Foto: Privat
Privat Høstseilas inn Hessafjorden i Ålesund. Foto: Privat