Hittil i år er det bestilt fem mindre skip. Det tilsvarer kun 10 prosent av den kapasiteten norske skipsverft sitter på. For nå snakker alle om en ny grønn miljøvennlig skipsfart.

Den maritime klyngen på Nordvestlandet er i spissen for utvikling av ny teknologi. Men det er dyrt og det er risikofylt. Nå ber Kjersti Kleven om at Næringsdepartementet tar i bruk sitt virkemiddelapparat og kommer verftsindustrien til unnsetning i form av å ta en del av risikoen som er knyttet til utvikling av nye, miljøvennlige skip.

– Vi ønsker å være med på utviklingen av ny teknologi. Men det er knyttet både risiko og betydelige kostnader til det. Det er her vi håper næringsministeren og regjeringen er villig til å bidra for å redusere risikoen, sier Kleven.

Grønn shipping

Mandag innledet hun på Rederiforbundets årskonferanse.

Der stilte hun på scenen sammen med folk som tidligere Nato-generalsekretær Anders Fogh Rasmussen, utenriksminister Børge Brende, næringsminister Monica Mæland, OECD-direktør og tidligere bistandsminister Erik Solheim pluss noen av verdens fremste økonomer.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Temaet var det store grønne skiftet til en ny miljøvennlig skipsfart. Men disse nye skipene får ikke vann under kjølen av seg selv. Noen må utvikle teknologien og noe må være interessert i å kjøpe båtene. Kleven gir helhjertet støtte til forslaget fra Fylkestinget om at staten tar tak i bygging av nye miljøvennlige ferjer.

– Dette er et av tiltakene jeg mener regjeringen må se på. Vi kan selvfølgelig ikke stille krav om at ferjene skal bygges i Norge, men vi kan stille krav til teknologi og utslipp som igjen gjør at verft her i landet vil stille sterkt i konkurransen, påpeker hun.

Tøffe år

For det er ikke tvil om at ordrebøkene er i ferd med å bli foruroligende tynne i takt med at stadig flere skip ferdigstilles.

– Slik situasjonene er akkurat nå er det ingen som kontraherer nye skip. Ved Kleven i Ulsteinvik har vi arbeid til august 2017, mens vi ved Myklebust verft kun har et større ombyggingsprosjekt etter at båtene som ligger ved kai er fullført, påpeker Kjersti Kleven.

–  Skal rederiene ha båter til en ventet oppgang i offshoreaktiviteten i 2017, så må båtene kontraheres innen et års tid, er Klevens spådom.

Gjør som over 22.000 andre - følg smp.no på Facebook

<strong>Hjelp:</strong> Styrelder i Kleven Maritime Kjersti Kleven vil at staten skal bistå i den risikoen verftene må ta tilknyttet utvikling av ny teknologi.