Det mener Ante Giskeødegård, som gjennom selskapet Momentium er arrangør av tre store festivaler i Ålesund og Giske. I tillegg driver Momentium klubbscenen Terminalen Byscene i Ålesund, der det er konserter året gjennom.

Les også: Ingen fra Sunnmøre på kulturtoppen

Når det gjelder konserter har han liten tiltro til resultatene i Norsk kulturindeks som i går ble presentert for 2015. Indeksen viser at Ålesund er langt fra å være blant de største konsertbyene i Norge. Faktisk må man helt ned til 143. plass blant norske kommuner for å finne Ålesund. Giske ligger på plass nummer 272.

Få med deg det som skjer i kulturlivet på Nordvestlandet. Følg smp-kultur på Facebook!

Irrelevant

Denne plasseringen tar imidlertid Giskeødegård med en stor klype salt. Grunnen er måten Telemarksforsking rangerer kommunene innenfor kategorien konserter. Her blir det nemlig tatt utgangspunkt i konserttall fra TONO og fra de største billettselskapene i Norge. Men det billettselskapet som Momentium bruker, Tikkio, er ikke med i indeksens tallmateriale. Ingen av konsertene Momentium arrangerer er derfor med.

TONO er et organ som forvalter lydfestings- og fremføringsrettigheter for musikkverk på vegne av komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Heller ikke TONO-avregningen er riktig i årets statistikk, fordi en omlegging av et datasystem hos TONO hindret Telemarksforsking i å benytte tall fra 2014. De har derfor benyttet tall fra 2013 i stedet.

– Dette gjør at indeksen har null verdi for å kunne beskrive hvordan Ålesundsregionen stiller i forhold til konserter. Datagrunnlaget er rett og slett så mangelfullt at det blir helt irrelevant, sier Giskeødegård, og legger til:

Skeptisk: Ante Giskeødegård.

Topp fem

Dette sagt er ikke kulturindeksen noe Giskeødegård hisser seg opp over.

– Jeg blir ikke irritert, jeg konstaterer bare at dette er feil, sier han.

Momentiumgrunderen mener at Ålesund i praksis ligger på topp-ti-listen over konsertbyer i Norge.

Kanskje topp fem.

– I 2014 arrangerte Momentium over 100 konserter i Ålesundsområdet. I 2015 blir tallet over 140 konserter totalt. Terminalen er nå blant de desidert mest aktive klubbscenene i landet, og Tikkio som billettselskap har rundt 50.000 brukere. Dette er fasiten vi sitter på. Da er det ikke vanskelig for meg å si at kulturindeksen er feil for vår region på dette feltet, sier Giskeødegård, og avslutter:

– Om noen var i tvil, Ålesund er en aktiv konsertby.

Innrømmer at noe faller under radaren

En av forskerne som har utarbeidet kulturindeksen innrømmer at noe faller under radaren.

– I år innlemmet vi to nye delindikatorer i kategorien konserter. Dette var antall konserter registrert av billettselskaper og billettinntekter knyttet til disse. Vi hentet tall fra fem store billettselskaper, men Tikkio var ikke blant disse, sier Bård Kleppe.

Les også: Ingen fra Sunnmøre på kulturtoppen

Konfrontert med hvor mange brukere Tikkio har, sier Kleppe:

Bård Kleppe i Telemarksforskning.

– Det er mulig selskapet burde vært med i tallmaterialet. I etterkant evaluerer vi alltid årets indeks, og dette må bli med i evalueringen. En mulighet er også å gå bort fra å bruke billettselskaper som indikator. Nettopp fordi det kan være usikkert.

Ambisiøs

Kleppe forteller at det er stor interesse rundt indeksen.

– Både kommuner, regioner og bedrifter bruker indeksen i markedsføring av egen region. I tillegg brukes den strategisk når det skal legges planer for fremtidig satsing, eller når dagens kultursituasjon evalueres.

– Er det ikke da svært uheldig at enkelte byer, som Ålesund, kan komme helt feil ut i en kategori, som konserter?

– Det er ikke noe hyggelig å få tilbakemelding om at ikke alt stemmer, men slike tilbakemeldinger gir oss samtidig mulighet til å forbedre indeksen til neste år, sier Kleppe, og tilføyer:

– Vi møter kontinuerlig på utfordringer knyttet til hvordan vi kan hente inn og bruke tall på en mest mulig korrekt måte. Kulturindeksen er en ekstremt ambisiøs oppgave og vi vil nok aldri lykkes hundre prosent.