Kjenneren Kjell Hillveg har uttalt at verket rager som en slags musikalsk «Mount Everest», over alt annet på sitt område.

Intet mindre. Nå spilles det på Nordvestlandet med professor Aage Kvalbein som ledende cellist i kompaniskap med Ålesund strykekvartett.

Det skjer-kalenderen: Få med deg det som skjer i kulturlivet på Nordvestlandet

Storslagent

Han er en av våre mest respekterte og meritterte utøvere – også internasjonalt.

– Kvintetten står i en særstilling. Men jeg vil kanskje heller snakke om dybde enn å bevege seg opp på fjellet – hvis vi skal bruke språklige bilder.

– Verket er storslagent, men beholder en helt spesiell emosjonell atmosfære. Vi tvinges til å tenke på Schuberts egentlig ganske tragiske og korte liv med mye sjukdom. I innspurten greide han likevel å skrive masse som framstår lystig.

Men når du kommer godt inn i stoffet, aner du en tragisk tone under alt, som han prøver å flykte fra, peker Kvalbein på.

– Han innså nok at livet ebbet ut. Kvintetten har derfor dimensjoner fra alle kanter, legger professoren til.

Komplekst medrivende

Musikken er altså etter måten komplekst medrivende.

– Ja, publikum må være mottakelig. Ikke stirre på klokka, men la spillet sige inn. Og musikerne kan ikke ty til lettvinte løsninger eller publikumsfrieri i dette repertoaret.

Det har disse langstrakte formene som bygger seg opp til et dramatisk klimaks. Får vi til noe av dette, blir ikke musikken kjedelig.

Cellisten sier det er et privilegium å bli invitert til å spille mesterverket og går til oppgaven med stor glede og iver.

Kvalbein gjestet orkesterskolen på Borg i fjor og ble kjent med de andre kvartettmusikerne der.

– Det finnes ikke så mange slike ensembler i landet. Jeg har inntrykk av at det jobbes fint her i Ålesund.

Færre konserter

Egen turnévirksomhet er ikke like travel som tidligere, hvor Aage Kvalbein gjerne gjorde hundre konserter i året.

Professoratet ved Norges musikkhøgskole sørger for en viss stabilitet i tilværelsen som tonekunstner.

– Men det utøvende virket er muligens en forutsetning for å kunne undervise?

– Jeg tenker slik. Du må være jevnlig på podiet. Det er jo tross alt dét vi skal forberede studentene på.

I tillegg til Schubert byr kvartetten på noen smakebiter av Boccherini og en liten cello-sats fra Elgar som Aage Kvalbein har forventninger til.