– Vi har lagt oss på en enkel, klassisk stil for at veskene skal vare lenge. Det har vi gjort fordi vi har en designarv å ta vare på, og som vi ønsker å føre videre.

Det sier Oddveig Tomren Alnes i det hun svinger en lys blå veske over skulderen og legger til:

– Men i tillegg til basisfargen svart satser vi på en sommerkolleksjon med vesker i friske farger. Jeg er veldig glad i farger, og tenker at damer flest blir glade av å bære en rød, blå eller gul veske. En veske skal ikke bare være god å bruke, men også fin å se på, mener Oddveig.

Hun er ansvarlig for veskene i familiebedriften som har lansert sitt eget klesmerke.

Arv fra far

Hun er barnebarn av Olav Tomren som starta Tomren Konfeksjon i Tomrefjord i 1926, og datter av Odd Tomren som utviklet fabrikken videre til å bli blant de ledende innen klassisk mote på 50- og 60-tallet. I 2013 ble Arv Design starta av døtrene hennes Maria Berggren og Elisabeth Stavik, og svigerdatteren Trine Hege Sæle Alnes. Året etter var de på markedet med sin første kolleksjon kåper inspirert av morfarens klesskisser.

I ettertid er vareutvalget blitt utvidet med kjoler, bluser og jakker, og nå sist vesker.

– De samme klassiske linjene som klesplaggene er basert på, er brukt i veskene. De er sydd i kraftig skinn slik at de skal holde på linjene og fasongen, forklarer Oddveig Tomren Alnes som har hatt jobbet fram designen på de forskjellige vesketypene sammen med svigerdatteren.

Når de har gjort sin del av jobben, blir veskene håndsydd i verkstedet til Andrés Diasz Gil i nærheten av Alicante.

– Han leder et familieforetak som har gått i arv i flere generasjoner, og det passer godt til vår egen historie, mener hun om det spanske samarbeidet som kom i stand i mai i fjor.

Bærekraftig

Kvinnen bak Arv er opptatt av at veskene de tilbyr skal være bærekraftige.

– Storfeskinnet som er brukt til veskene er restprodukt fra matindustrien, og vi har innført «gjennomsiktige priser» på veskene. Det betyr at vi oppgir hva det koster å produsere hver enkelt veske, – hvor mye som går til kjøp av skinn, produksjon, transport og toll. Vi ønsker å gjøre kundene våre bevisste på hva pengene de betaler for veskene går til. Derfor gjør vi dette, forklarer Arv-gründer Maria Berggren.