«Med lånt aksjekapital og en god porsjon selvtillit satset han for fullt ved inngangen av 1986.

Etter et halvt år er Lace-kolleksjonen til salgs i motebutikker landet rundt.

Stilige moteklær tegnet og sydd på Sunnmøre markedsføres i yappete livsstilsblader med stive annonsepriser.

– Drømmen er sjølsagt å nå toppen internasjonalt, innrømmer Lausund ubeskjedent».

Vi sporer av et øyeblikk ved begrepet «yappete». Legg særlig merke til skrivemåten.

Den er naturligvis direkte avledet av begrepet «Young Aspiring Professionals». YAP, ålreit.

Fornorskningen til «japp» rokket ikke ved så mye. Men det gjorde til gjengjeld fallende oljepriser og tilliggende herligheter.

Asbjørn Lausund gikk friskt i gang samme år konjunkturene bestemte seg for å snu nedover. Men etter det vi kan skjønne ut fra den 32 år gamle artikkelen – herre Jemini er det så lenge siden – fikk han med seg en rakettartet opptur først.

«Iført en smokingaktig dongeridress tar han imot oss. Med en selvfølgelig mine blir vi innlemmet i de siste månedenes begivenheter.

– Det skjedde en eksplosjon. Vi har slått gjennom, summerer han opp».

22-åringen starta med å kjøpe opp Alvo-skjorter. Lars Bø ved Arnodd designa Lace-logoen ettersom han sto bak suksessmerket Bik Bok, leser vi videre.

«Stilige skal de være, klærne med Lace-merket, mener opphavsmannen. Kolleksjonen har alt fra dunjakker til dongeriklær. Jeansen sys i Paris, mens frakkene og skjørtene produseres i fabrikker på Sunnmøre.

Asbjørn Lausund hev seg formelig på dongeribølgen denne våren.

– Vi har solgt utrolig bra. Særlig dongerifrakker er svært populære», het det i -86.

På bildet poserer moteskaperen i lag med Cabal-modellen Anette Johansen

Ikke lenge etter var det visst tilbake til striskjorter og havrelefser for noen hver.