– Jeg bor på Blindheim og er ikke så ofte i byen. Jeg sitter langt borte og ser ikke hva som skjer med byen vi er så stolt av. Plutselig er nok et hus borte, sier Turid T. Helgesen, som har skrevet raplåta.

– Alle har noe å si

Med tekst som: «Hjertet kjenner smerte og hjertet mitt blør. Hele byen vår dør, vi skulle gjort nåkke før!» ønsker hun å få folk til å tenke.

– Jeg er glad i fortellinga i ting. Når noe blir reparert, da er det ei levende fortelling i bygget, eller hva det måtte være, sier Helgesen. Ideen fikk hun fra «hulltanna» i Korsegata som lenge ble stående uten nytt bygg, men i låta er både de nye trappene til Fjellstua og trea som blei saga ned ved Ålesund kirke tema.

– Kritikken er ikke retta mot noen konkret. Jeg har prøvd å fordele skylda slik jeg ikke tråkke noen på tærne, ler Helgesen.

– Jeg må understreke at jeg ikke er imot byutvikling, men kanskje bør byen utvikle seg utover, og ikke bare midt i sentrum? spør hun.

– Rart å sjefe over mor.

Kabareten Living Art ble først påtenkt for hele to år siden. Turid T. Helgesen, Marianne Klokk og Thale Hatlen jobber alle på samme avdeling på sykehuset, og det var der ideen tok til.

– Det finnes mange kunstneriske uttrykk, og det er artig å blande og gjøre de til en enhet, slik en kabaret gjør. Men det at vi i tillegg har en salgsutstilling i samme lokalet, gjør dette til noe litt mer utenom det vanlige, forklarer Klokk.

Helgesen har de siste to åra malt bilder etter hvilke sanger og tema som kabareten tar for seg. I tillegg til å være initiativtaker var Klokk en av kveldens to solister. Den andre var sønnen Magnus Klokk Fremstad (19), som også var kapellmester.

– Det har vært veldig spennende og lærerikt, sier Klokk Fremstad, som har hatt ansvar for å arrangere musikken og lede bandet.

– Det å sjefe over mor har vært litt rart, vanligvis er det omvendt, sier den unge musikeren.

<strong>Mor og sønn:</strong> Magnus Klokk Fremstad og Marianne Klokk var begge solister under kabareten lørdag. Her sammen med vokalgruppa Cala.