– Det er en måned siden sist jeg så Grytten-statua,- det skjedde da den ble sendt fra støperiet i Spania. Nå er jeg spent på hvordan den tar byrommet her i Ålesund, sier Leon Roald.

Kunstneren som har formet statua ser mot Hellebroa i samme retning som Gryttens blikk får.

– Statua på 260 centimeter kan kanskje bli litt liten i forhold til den mektige jugendbebyggelsen i området.

– Grytten-statua burde kanskje ha vært ti meter høy for å bli mer synlig, sier skulptøren mens han småflirende inntar samme positur som han har formet Harald Grytten i, og prøvestår grunnplata der statua skal reises.

– Slik skal Grytten stå, stram og struk i kroppen, med ansiktet vendt mot Hellebroa og speide utover byen, forklarer han.

Tre dager før Grytten-statua skal avdukes, er kun en grunnplate av granitt det eneste synlige på Lorchenestorget.

– Vi venter på en granittstein fra Nordmøre. Den skal monteres mellom grunnplata og bronsestatua. Den første granitt- steinen vi fikk sprakk. Selve statua ligger i en kiste ved kommunens lager i Borgundfjordvegen, men i dag eller torsdag skal den 500 kilo tunge bronsestatua heises på plass med kran. Kommunens folk stiller opp, så alt ordner seg fint til lørdag, forklarer Leon Roald.

– Statua kommer til å rage nesten tre meter opp i lufta. Grytten er modellert slik han står på krakken sin. Det gir litt høyde, legger han entusiastisk til.

Ligner Grytten

Et års tid har det tatt Leon Roald å jobbe fram statua som like før påske ble støpt i bronse ved et støperi nær Barcelona.

– Hvordan har det vært å skape Grytten-statua?

– En vanskelig oppgave, fordi Grytten er en kjent person,- han er et ikon og en helgen for ålesunderne. Derfor måtte jeg være litt forsiktig med det jeg gjør. Dessuten satte oppdragsgiverne en del betingelser,- for eksempel at statua skulle ligne på Grytten og at krakken hans skulle være med. Vanligvis jobber jeg med færre gitte element, der jeg står litt friere, forteller skulptøren.

Står for statua

– Er du fornøyd med resultatet?

– Helt fornøyd blir jeg vel aldri, men tilfreds. Hadde jeg ikke vært tilfreds, hadde jeg ikke tillatt at statua blir satt opp. Arbeid med statua er en modningsprosess der jeg knar og former min tolkning av Grytten. Jeg skulle gjerne hatt noen år til på meg til å bearbeide den. Men jeg står for statua!

Leon Roald forteller at det var mye prøving og feiling under modelleringsprosessen, og at Harald Grytten var innom atelieret hans på Vigra minst ti ganger for å sitte modell.

– Vi hadde det veldig trivelig. Grytten satt for det meste stille uten å holde tale. Det gjorde at jeg fikk studere ansiktet hans inngående. Ingen som ser hodet på statua kommer til å bestride at det er Harald Grytten, sier Leon Roald som likevel tror mange vil oppfatte statua som temmelig kontroversiell.

Bli stående

– Det er ingen naturalistisk framstilling av Grytten jeg har laget. Publikum får ikke kun se han på krakken sin, sier Leon Roald og forteller at fordi statua skal stå sentralt i Ålesund i uminnelige tider, og for at den skal ha en funksjon også i framtida er det helt andre ting enn å gjengi Gryttens eksakte ytre han har lagt vekt på.

– Hans personlighet, karakter og hans framtoning når han står foran en forsamling. Slik har jeg prøvd å forme mannen som har utretta mye for ålesundernes selvfølelse, sier skulptøren som retter ryggen og ser mot Hellebroa.